Dobrý nápad, nebo past na řidiče?

12.5.2015
Reakce:
Město Ústí nad Labem dbá na bezpečnost

Redaktor televize Nova neuváděl ve výše uvedené reportáži správné údaje a z rozhovoru s radním města Pavlem Štěpařem neuvedl informace o tom, že mnohdy dlouhé soupravy nezajedou k chodníku a poté mají například vozíčkáři problematický výstup/nástup. Neodvysílána byla i skutečnost, že vedení radnice převzalo rozjetou akci od minulého vedení. Investiční akce byla totiž zahájena v září 2014 a je součástí projektu IPRM Mobilita.

V reportáži zazněla také nesprávná informace, že do konce roku město odstraní přibližně deset zálivů a celkem jich má zmizet okolo šedesáti.

Samozřejmě tomu tak není: Celkem se jedná o 8 zastávek z celkového počtu 51 ks rekonstruovaných zastávek. Pouze u 5 zastávek není možné objet stojící trolejbus, u dalších 3 je možné stojící trolejbus objet tak, jako stávající zastávky umístěné na jízdních pruzích, kterých je v Ústí nad Labem několik.

Diváky a občany města Ústí nad Labem takto odvysílaný pohled na stav a rekonstrukci zálivů zastávek naprosto zneklidňuje a podněcuje k nespokojenosti řidičů.

Skutečným faktem realizace projektu je zejména bezpečnost. Při přípravě projektu rekonstrukce zálivů zastávek MHD byl kromě technických parametrů zohledněn i pohled z hlediska bezpečnosti účastníků provozu. A to zejména těch, kteří jsou nejohroženější, tzn. chodců.

Řada stávajících zastávek je nevyhovující z hlediska zákonných parametrů (nesplňují požadavky pro pohyb osob se sníženou pohyblivostí, přechody pro chodce končí uprostřed zálivu) nebo neumožňovaly dopravním prostředkům zajíždět až k hraně chodníku apod. Z těchto důvodů byly využity všechny možnosti ze stávajících technických předpisů ohledně umisťování zastávek MHD na komunikační síti, tzn. zřízení samostatných zastávkových zálivů, popřípadě zřízení zastávek na jízdním pruhu. Při volbě těchto možností bylo vždy zohledněno konkrétní místo, tzn. typ komunikace, kde se nachází, její dopravní zatížení, počet cestujících využívající zastávku.

Pro úplnost uváděných údajů uvádíme podrobné vyjádření zpracovatele projektové dokumentace k jednotlivým zastávkám, kde dojde ke zrušení zálivů. Projektová dokumentace ke každému zálivu obsahuje technickou se zdůvodněním návrhového řešení.

SO 105 Stříbrnická – 1 x záliv směr ul. V Rokli – Prioritou bylo řešit nevyhovující přechod, kde došlo již ke sražení chodce. Záliv byl nedostatečné délky pro trolejbusy. Při zachování zálivu a jeho délkové úpravě by nebylo možné upravit přechod pro chodce. Při přemístění přechodu a zachování stávající polohy zastávek by dle našeho názoru nebyl pěšími využíván. Zastávka je posunuta směrem z kopce, tam záliv nebylo možné navrhnout vzhledem ke kolizi s pozemky jiných vlastníků. Trolejbus nebude možné objet po dobu stání v zastávce.

SO 107 Gagarinova – 2 x zálivy v obou směrech - zálivy proti sobě jsou v současném stavu nevyhovující pro trolejbusy. Trolejbus nezajede k nástupní hraně z důvodu nedostatečné délky zálivů. Přechod pro chodce délky skoro 14,0 m je umístěn v zastávkových zálivech, což je nevyhovující z hlediska rozhledových poměrů. V případě posunů zálivů současně s úpravou přechodů by došlo k posunu zastávky o cca 40 m a bylo by nutné překládat sloupy trakčního vedení. Na jednáních se zadavatelem a budoucím správcem bylo dohodnuto, že přeložky sloupů TV nebudou kvůli vysokým cenám navrhovány. Bylo navrženo řešení s dlouhým středovým ostrůvkem dle požadavku objednatele a budoucího správce. Trolejbus nebude možné objet po dobu stání v zastávce.

SO 108 Větrná – 2 x zálivy v obou směrech - zálivy proti sobě jsou v současném stavu nevyhovující pro trolejbusy. Trolejbus nezajede k nástupní hraně z důvodu nedostatečné délky zálivů. Přechod pro chodce délky skoro 14,0 m je umístěn v zastávkových zálivech, což je nevyhovující z hlediska rozhledových poměrů. V případě posunů zálivů současně s úpravou přechodů by došlo k posunu zastávky o cca 40 m a bylo by nutné překládat sloupy trakčního vedení. Na jednáních se zadavatelem a budoucím správcem bylo dohodnuto, že přeložky sloupů TV nebudou kvůli vysokým cenám navrhovány. Bylo navrženo řešení s dlouhým středovým ostrůvkem dle požadavku objednatele a budoucího správce. Trolejbus nebude možné objet po dobu stání v zastávce.

SO 119 Beethovenova – 1 x záliv směr centrum. Posun zastávky naproti zastávce směr Všebořice. Komunikace je v místě zastávky ve směru do centra dvoupruhová. Zastávka je navržena na jízdním pruhu, který nyní slouží převážně k parkování vozidel. Zajíždění a vyjíždění do rušeného zálivu je obtížné vzhledem k parkujícím vozidlům. Stávající již nevyužívaný záliv (cca 50 m pod novou zastávkou – směr centrum) bude možné používat pro parkování vozidel. Trolejbus bude možné objet levým jízdním pruhem po dobu stání v zastávce.

SO 121 Svatopluka Čecha – 2 x záliv oba směry – Zálivy byly nedostatečné délky pro trolejbusy. Zastávky byly umístěny na jízdní pruhy a zároveň byl mezi zastávkami navržen přechod, který v místě zastávek ve stávajícím stavu není.Trolejbus je možné objet po dobu stání v zastávce jako na jiných zastávkách umístěných na jízdních pruzích.

Celkem se tedy jedná o 8 zastávek z celkového počtu 51 ks rekonstruovaných zastávek. Pouze u 5 zastávek není možné objet stojící trolejbus, u dalších 3 je možné stojící trolejbus objet tak, jako stávající zastávky umístěné na jízdních pruzích, kterých je v Ústí nad Labem několik.

Namátkou Hilarova (která se objevila v reportáži TV Nova a která zůstane ve stávajícím stavu, protože pro záliv není místo).

Navržená řešení byla odsouhlasena zástupcem dopravního inspektorátu PČR.

Zdroj:

NOVA

Datum:

06.05.2015

Čas vysílání:

19:50:33

Moderátor:

Lucie BORHYOVÁ

Hosté:

Martin KOČÁREK, Pavel ŠTĚPAŘ, Jan PECHOUT

Relace:

Televizní noviny

Pořadí:

10

Rozsah:

00:01:44

Lucie BORHYOVÁ, moderátorka:
Ústí nad Labem se zřejmě jako první v republice rozhodlo zrušit takzvané zálivy u zastávek městské hromadné dopravy. Zálivy přitom umožňují vozidlům MHD zastavit mimo vozovku a díky tomu kolem nich mohou projíždět auta v době, kdy nastupují cestující. Rušení zálivů město odůvodnilo tím, že se zpomalí doprava. Podle odborníků ale takové řešení může přinést dopravní zácpy a naštvané řidiče.

Martin KOČÁREK, redaktor:
Takhle to funguje dosud, autobus zajede do zálivu a auta kolem něj mohou bez problémů projíždět. A takhle to bude vypadat odteď, auta budou muset trolejbus buď objet, nebo u něj úplně zastavit. Likvidace zálivů přitom není jen nějaký plán na papíře. Plně se na tom pracuje, do července jich zmizí prvních pět.

Pavel ŠTĚPAŘ, radní Ústí nad Labem:
Já bych hlavní výhodu viděl v bezpečnosti, zejména tam, kde jsou v současné době zálivy u škol, přechodů.

Martin KOČÁREK, redaktor:
Jenže zatímco město za likvidací zálivů vidí zpomalení spěchajících řidičů, odborníci na to mají jiný názor.

Jan PECHOUT, dopravní expert:
Je možný, že v době špičky, že se budou tvořit kolony, že nervozní řidiči začnou být stejně bezohlední a budou ty trolejbusy se snažit v každým případě objet.

osoba:
Jeden autobus, druhej a teď auta a budou stát. To přece je nesmysl. Kdo to mohl zase vymyslet todle to, takovýhle kraviny.

osoba:
To je nepříjemný a navíc jsou tady dvě stanice proti sobě.

osoba:
Proč to budou rušit?

Martin KOČÁREK, redaktor:
No, aby zpomalili dopravu ve městě.

osoba:
Myslíte, že se to takhle zpomalí, určitě?

Martin KOČÁREK, redaktor:
Oni si to myslej.

osoba:
Já myslím, že ne.

Jan PECHOUT, dopravní expert:
Na nějakejch volnějších úsecích budou ty řidiči pospíchat. To kritický místo se posune o kousek dál.

Pavel ŠTĚPAŘ, radní Ústí nad Labem:
Tento systém funguje běžně v západní Evropě. Velmi často s ním se setkáte v Německu.

Martin KOČÁREK, redaktor:
Do konce roku město odstraní přibližně deset zálivů. Celkem jich má zmizet okolo šedesáti. Martin Kočárek, televize Nova.