Návrh změny ÚPnSÚ Ústí nad Labem "Sportovně rekreační areál Klíše"

  • Zpracovatel:              
    Europrojekt, spol. s r. o., Kudrnova 144/17, 150 01 Praha 5
  • Autorský kolektiv:
    Ing. arch. Jan Abt
    Ing. arch. Milan Salaba
    Ing. arch. Lenka Svatoňová
    Ing. Pavel Majer
    Ing. Dana Stanková 
  • Datum zpracování:      
    květen 2004
  • Pořizovatel:
    Magistrát města Ústí nad Labem,
    Velká Hradební 8, 401 00 Ústí nad Labem
    odbor rozvoje a investic, odd. úz. plánování
    Ing. Václav Fridrich, vedoucí ORI MmÚ

 

Textová část:

A   ZÁKLADNÍ ÚDAJE

A.a)  Hlavní  cíle řešení

Zadání bylo schváleno Zastupitelstvem města Ústí nad Labem dne 23. 4. 2004. Důvodem pořízení změny ÚPnSÚ Ústí nad Labem “Sportovně rekreační areál Klíše” (dále jen změna ÚPn) je rozšíření stávajícího sportovního areálu dle zastavovací studie sportovně rekreačního areálu EDENPARK Ústí nad Labem – Klíše, zpracované firmou Europrojekt, s.r.o. (Ing. arch. Lenka Svatoňová) v červenci 2003. Sportovně rekreační areál bude mít následující části:  
1. Vodní svět se zázemím (aquapark) je zamýšlen ve stabilizovaném území
2. Lyžařská hala se zázemím (krytá sjezdovka, snowpark) – nutná změna ÚPD
Kromě toho se v dalších etapách uvažuje s případnými dalšími aktivitami ve stabilizovaném území (v souladu s platným územním plánem).  Samotná změna územního plánu spočívá v rozšíření plochy pro občanskou vybavenost (A0 OV-1 Na Klíši) o části ploch otevřené krajiny (A0 OK-1, B2 OK-1 Střížovický vrch) a části ploch lesů (A0 L-1, B1 L-1 Střížovický vrch).  Účelem je, aby připravovaná výstavba lyžařské haly byla plně v souladu s platnou územně plánovací dokumentací města. Ostatní části sportovně rekreačního areálu odpovídají ÚPD (vodní svět, část lyžařské haly).

A.b)   Zhodnocení vztahu dříve zpracované a schválené územně plánovací dokumentace

Záměr změny územního plánu neodporuje koncepci vyjádřené v nadřazené ÚPD - ve 2. Změnách a doplňcích ÚP VÚC Severočeské hnědouhelné pánve (jde o jedinou dosud platnou nadřazenou ÚPD). Pro řešení změny z  nadřazené ÚPD nevyplývají žádné  požadavky.
Záměr změny ÚPn je zároveň v souladu se zásadami řešení ÚPD města.
V současné době není platný dokument programu rozvoje města a z rozpracované verze nevyplývají žádné požadavky. Rovněž z programu rozvoje okresu a kraje nevyplývají žádné požadavky.
 
A.c)  Vyhodnocení splnění zadání změny územního plánu

Ze schváleného zadání změny ÚPn vyplynuly pro zpracování návrhu změny ÚPn následující požadavky:  Požadavky a podmínky pro rozvoj obce, požadavky na zohlednění hodnot jejího území (historických, kulturních, urbanistických a přírodních apod.) Vzhledem k poměrně pohledově exponované části území města bude nutné dbát na organické začlenění konkrétních staveb sportovně rekreačního areálu do stávající struktury krajiny a okolní zástavby tak, aby byl co nejméně narušen ráz krajiny. Požadavek je akceptován, plně se ale projeví až konkrétním řešením v podrobnější dokumentaci.

Požadavky na vymezení zastavitelných území
K zastavitelnému území lokality „OV-1 Na Klíši“ bude přičleněna pouze část z celkové plochy řešeného území, nutná k záměru výstavby lyžařské haly.
Požadavek je akceptován, zastavitelné území je zakresleno v grafické části.

Požadavky na tvorbu a ochranu životního prostředí, zdravých životních podmínek, na využitelnost přírodních zdrojů a ochranu krajiny (včetně ochrany zemědělského půdního fondu, pozemků určených k plnění funkcí lesa) a na územní systémy ekologické stability
Řešení změny ÚPn bude respektovat zásady ochrany životního prostředí. Speciální požadavky se nestanovují, obecně platí, že řešením nesmí dojít ke zhoršení zdravých životních podmínek. Vzhledem k navržené funkci (rozšíření ploch pro sport a rekreaci) je zřejmé, že tato podmínka bude splněna. Návrh změny ÚPn bude obsahovat, jak se uvedený záměr projeví v jednotlivých oblastech životního prostředí a jaký bude mít vliv na ochranu krajiny.
Požadavek je akceptován.

Na základě prokázaného výskytu zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů, ve smyslu zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny a jeho prováděcí vyhlášky 395/1992 Sb. a na základě vymezení lokálního biocentra a biokoridoru v rámci řešeného území, bude proveden přírodovědný výzkum v rozsahu zmapování stanovišť, doplněný o orientační fytocenologické hodnocení, zaměřené zejména na dřevinné porosty, s cílem vymezit vhodné lokality pro přesun lokálního biocentra a vedení souvisejících biokoridorů. Dendrologický průzkum bude zaměřen na dřeviny významné druhem nebo kvalitou, zejména v prostoru plánované stavby. Výsledky budou sloužit k upřesnění další fáze zpracování této ÚPD.
Požadavek je akceptován.

Pro dokonalé začlenění zájmové plochy do okolního atraktivního prostředí bude zachováno co nejvíce vzrostlé zeleně, případně doplněny stávající porosty stromů a keřů.
Požadavek je akceptován.

V souvislosti s ochranou ZPF bude při zpracování ÚPD a v dalších stupních výstavby postupováno tak, aby byla co nejméně narušována organizace ZPF, hydrologické a odtokové poměry v území a síť zemědělských účelových komunikací a aby byla odnímána jen nejnutnější plocha ZPF a při umisťování směrových a liniových staveb co nejméně ztěžováno obhospodařování ZPF. Ochrana ZPF je řízena zásadami § 4 a § 5 zákona č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů a vyhlášky č. 13/194 Sb. Jako součást pořizované změny ÚPn bude zpracována samostatná příloha „Vyhodnocení důsledků navrhovaného řešení na zemědělský půdní fond“ (viz. ustanovení § 3 vyhlášky č. 13/1994 Sb., kterou se upravují některé podrobnosti ochrany zemědělského půdního fondu a příloha č. 3 k této vyhlášce, kde je uveden požadovaný obsah vyhodnocení předpokládaných důsledků navrhovaného řešení na zemědělský půdní fond).
Požadavek je akceptován.

V souvislosti se zabezpečením zájmů ochrany ovzduší je nutné respektovat v územně plánovací dokumentaci, dle § 17 odst. 1 písm. a) zákona č. 86/2002 Sb., požadavky na ochranu ovzduší k zabezpečení jeho odpovídající kvality v souladu s emisními limity, emisním stropem a programy snižování emisí znečišťujících látek.
Požadavek je akceptován.

Požadavky na řešení koncepce dopravy, občanského a technického vybavení a nakládání s odpady
Doprava:
Pokud jde o zajištění odpovídajícího počtu parkovacích míst pro navržený sportovně rekreační areál, musí být tyto odstavné plochy součástí lokality „OV-1 Na Klíši“. V návrhu změny bude doloženo, zda požadovaný počet parkovacích míst pro navržené aktivity je možné umístit v dané lokalitě a jak je vyřešeno odpovídající napojení na komunikační síť města.
Požadavek je akceptován.

Trasu cyklostezky je nutné považovat za stabilizovanou a v případě možného střetu s navrženými stavbami sportovně rekreačního areálu (krytá sjezdovka) je třeba zajistit úpravu vedení příslušného úseku cyklostezky, případně navrhnout odpovídající technické řešení pro zachování souvislé trasy. Obdobně bude řešeno zachování pěší cesty na Střížovický vrch.
Požadavek je akceptován.

Zásobování vodou:
V blízkosti řešeného území se nachází vodovodní přivaděč a stávající vodovodní síť. Změnou územního plánu nebude dotčena koncepce zásobování vodou. Budou stanoveny obecné podmínky napojení včetně zajištění požární vody.
Požadavek je akceptován.

Kanalizace a čištění odpadních vod:
Řešená lokalita bude napojena na stávající splaškovou kanalizaci.
Likvidace odpadních vod (u veškerých investičních staveb) bude řešena v souladu se zákonem č. 254/2001 Sb., o vodách a souvisejícími předpisy (budou dodrženy ukazatele uvedené v přílohách 1, 2 a 3 nařízení vlády ČR č. 61/2003 Sb., resp. ukazatele nařízení vlády, vydaného dle § 38, odst. 5 zákona č. 254/2001 Sb.).
Veškerá nově navrhovaná kanalizace bude řešena jako oddílná, popřípadě splašková. Budou provedena opatření ke snížení dešťového odtoku (využití přirozené nebo umělé retence území).
Požadavek je akceptován.

Zásobování elektrickou energií:
Řešeným územím prochází vrchní volné vedení VVN 110 kV a VN 35 kV. V problémovém výkresu je zakreslen úsek možných střetů vedení, resp. ochranného pásma s navrhovanou lyžařskou halou. Bude požádáno o přeložení části trasy VN 35 kV.
Pro napojení lokality se počítá s připojením na stávající trafostanice a doplněním, příp. přezbrojením stávajících.
Požadavek je akceptován.

Telekomunikace:
Řešeným územím procházejí RR trasy, které je nutno respektovat. Řešené území okrajově zasahuje do ochranného pásma vysílače.
Řešeným územím procházejí přenosové i přístupové kabely telekomunikační sítě. Vedení optického kabelu (v trase ul. Střížovické a jejího prodloužení) zřejmě bude muset být v úseku potenciálního střetu s navrženou zástavbou přeloženo, případně bude navrženo jiné vhodné řešení (krytí chráničkou, …).
Požadavek je akceptován.

Požadavky vyplývající z dalších právních předpisů (např. zájmů obrany státu, civilní ochrany, ochrany ložisek nerostných surovin a jejich těžbu, ochrany před povodněmi apod.)
Z důvodu umístění řešeného území v dotyku se zónou vnějšího havarijního plánu Spolku pro chemickou a hutní výrobu, a.s. a předpoklad zvýšené koncentrace obyvatelstva budou řešeny požadavky ochrany obyvatelstva v souladu s § 20 vyhlášky č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva.
Požadavek je akceptován.

Řešená změna ÚPn respektuje podmínky a požadavky uvedené v zadání.

K míře podrobnosti změny je třeba uvést, že změna řeší pouze rozšíření zastavitelného území pro funkci OV a přestože se připravuje konkrétní záměr, nepřísluší tomuto stupni ÚPD jít do větší podrobnosti a řešit problematiku mimo řešené území /*).
/* Pozn.: Týká se např. požadavku doložit, jak je vyřešeno odpovídající napojení na komunikační síť města a zda požadovaný počet parkovacích míst pro navržené aktivity je možné umístit v dané lokalitě.

A.d) Vyhodnocení souladu s cíli územního plánování (§ 1 odst. 2 zákona)

Řešená změna výrazně nezasahuje do původní urbanistické koncepce. Navrhovaný záměr byl již ve fázi zadání i nyní v rámci návrhu změny ÚPn posouzen z různých hledisek, neboť Střížovický vrch, v současnosti poměrně málo urbanisticky exponovaný, je významný z hlediska ochrany přírody. Změna územního plánu ovlivní využitelnost části tohoto území, proto je důležité dbát na organické začlenění konkrétních staveb sportovně rekreačního areálu do stávající struktury krajiny a okolní zástavby, jakož i na zachování existujících vazeb tak, aby byl co nejméně narušen ráz krajiny. Toho je v úrovni územního plánu dosaženo pomocí regulativů funkčního a prostorového uspořádání a stanovením dalších podmínek pro prověření v podrobnější dokumentaci, mj. požadavkem hodnocení vlivu stavby na krajinný ráz a podrobné biologického hodnocení v rámci procesu EIA. Navržené řešení se snaží odpovídat zásadám a účelům územního plánování (ve smyslu vytváření předpokladů k dosahování trvajícího souladu přírodních, civilizačních a kulturních hodnot v území).
Za silné stránky lze z tohoto pohledu považovat:
zhodnocení části území - rozšíření a modernizace sportovně rekreačního areálu
omezení dopravy ve vilové části čtvrti Klíše = zklidnění
zkvalitnění veřejné zeleně
vliv na zaměstnanost – vytvoření nových pracovních příležitostí, včetně očekávaného nepřímo vyvolaného zvýšeného zájmu o služby v okolí
Neutrální stránky:
uchování kvalitních životních podmínek –zásahy do zeleně budou vyváženy jejím zkvalitněním
nárůst dopravy v území bude kompenzován přemístěním vjezdu do areálu mimo obytné území
Slabé stránky:
dojde k záboru zemědělské půdy (není pro tyto účely využívána)

 

B    ŘEŠENÍ  ZMĚNY ÚZEMNÍHO  PLÁNU

B.a)  Vymezení řešeného území podle katastrálních území obce

Změna ÚPn se týká pouze katastrálního území Klíše. Celé řešené území je součástí administrativního území města Ústí nad Labem.
Graficky je řešené území vymezeno ve výkresech širších vztahů a rovněž v dalších výkresech.


B.b)  Základní předpoklady a podmínky vývoje obce a ochrany přírodních, civilizačních a kulturních hodnot území

Význam a funkce města ve struktuře osídlení byl popsán v kapitole d) zadání změny ÚPn.
Dle vyjádření Pozemkového úřadu k návrhu zadání změny ÚPn nejsou v řešeném území navrženy žádné pozemkové úpravy. Návrh změny ÚPn se se podle možností snaží respektovat stávající cesty mimo zástavbu, případně navrhnout jejich optimální přeložky tak, aby citlivě zapadaly do terénu v kontextu nových podmínek vyvolaných funkčními a prostorovými změnami.
V řešeném území se nacházejí prvky územního systému ekologické stability lokálního významu, které budou částečně  dotčeny změnou ÚPn. Není dotčen nadregionální a regionální ÚSES vymezený v nadřazené ÚPD – 2. změny a doplňky ÚPn VÚC Sokolovské hnědouhelné pánve. Místní ÚSES je navržen k úpravám v prostoru Střížovického vrchu. Konkrétně je tato problematika společně s navrženým řešením popsána v kapitole B.i) návrhu změny ÚPn, graficky je dokumentována v hlavním výkresu a ve Výkresu krajiny a ochrany přírody.
Na základě stanoviska odboru životního prostředí MmÚ, uplatněného již ve fázi přípravných prací k této změně územního plánu, je požadováno zmapování stanovišť v řešeném území, doplněné o orientační fytocenologické hodnocení, zaměřené zejména na dřevinné porosty. Z hlediska zpracování změny územního plánu má toto hodnocení význam hlavně pro vymezení navržených úprav prvků ÚSES (viz kapitola B.i. Návrh místního ÚSES). Rovněž je požadován dendrologický průzkum zaměřený na dřeviny významné druhem nebo kvalitou, zejména v prostoru plánované stavby.
Závěry orientačního fytocenologického hodnocení:

Charakteristika území vyplývající z dendrologického průzkumu a doporučení:

V souladu s požadavky OŽP MmÚ pro další etapy (proces EIA, územní a stavební řízení) se v současné době zpracovává podrobné biologické hodnocení, zahrnující celé vegetační období a hodnocení vlivu stavby na krajinný ráz. Z toho důvodu je nutné považovat výše uvedené hodnocení za předběžné. Již dnes je ale zřejmé, že kvalita vymezených pozemků pro úpravu prvků ÚSES (ve smyslu fytocenologického hodnocení) zůstane stejná. 
Biologické hodnocení se zpracovává v botanice (vyšší rostliny) a zoologie. Mimoto je hlavní zřetel věnován možnému výskytu zvláště chráněných druhů planě rostoucích rostlin a volně žijících živočichů ve smyslu zákona č. 114/92 Sb. a vyhlášky č. 395/92 Sb. Celý průzkum je navržen na vegetační dobu v roce 2004.
K biologickému průzkumu se přistoupilo proto, že prostor Střížovického vrchu nebyl nikdy i přes jeho frekventovanost biologicky sledován. Vzhledem k tomu, že zde je poměrně bohatá skladba dřevin, není zde pevný lesní zápoj, a je zde řada drobných volných ploch není vyloučen výskyt ani zvláště chráněných druhů, ať se to týká botaniky nebo zoologie.


Lokalita se nachází na okraji území s archeologickými nálezy. Pro řešení změny ÚPn z toho nevyplývají žádné požadavky.
V řešeném území se nenachází žádná kulturní památka zapsaná v ústředním seznamu kulturních památek. Součástí řešeného území není ani památkově chráněné území. Při návrhu dostavby sportovně rekreačního areálu bude respektována urbanistická a architektonická hodnota nedaleké obytné lokality Klíše.


B.c) Návrh urbanistické koncepce

Základní urbanistická koncepce stanovená platným územním plánem se nemění. Jediným záměrem, řešeným touto změnou, je rozšíření sportovních a rekreačních ploch v lokalitě OV1 „Na Klíši“ přičleněním částí ploch sousedních lokalit A0 OK-1, A0 L-1, B1 L-1 a B2 OK-1 „Střížovický vrch“. Jedná se o logické rozšíření stávajících sportovně rekreačních ploch sousední lokality podle konkretizovaného záměru.
Řešená změna ÚPn představuje jediný záměr, který se  dotkne urbanistického výrazu této části města. Tento záměr značně přispěje k urbanistickému začlenění stávajících dominant (plavecká hala, vysokoškolské koleje) do organismu města (hodnotná vilová zástavba Klíše), k jejich zhodnocení. Zároveň dojde k zapojení východní části Střížovického vrchu ke stávající struktuře zástavby. Střížovický vrch by měl být i nadále vnímán jako jedna z hlavních rekreačních oblastí města. Jeho značná část zůstane využívána stejně jako dnes, tj. pro každodenní procházky obyvatel a další rekreační aktivity. Navržená lyžařská hala bude představovat novou dominantu ve svahu Střížovického vrchu, svými rozměry by se do mohla stát i bariérou v přístupu do lesoparkového prostoru. Konkrétní urbanistické a architektonické řešení tyto potenciální nedostatky vyloučí (zjemnění hmot členěním, zalomením, částečným zahloubením, užití kvalitních materiálů, zapojení okolních nezastavěných ploch pomocí citlivých terénních úprav, nových výsadeb a řešením parteru).
 
Změna ÚPn, potažmo připravované rozšíření sportovně rekreačního areálu bude z urbanistického hlediska znamenat:
začlenění stávajících dominant plavecké haly a vysokoškolských kolejí do organismu města v nových souvislostech
rozšíření a zhodnocení rekreačního areálu Klíše
výstavba lyžařské haly umožní využití Střížovického vrchu jako významného rekreačního potenciálu (ve smyslu zachování stávajících hodnot pro trávení volného času, obnovy zeleně a krajinných úprav)
výstavba sportovně rekreačního areálu iniciuje koncepční obnovu a doplnění infrastruktury v okolí (řešení všech druhů dopravy, napojení na technickou infrastrukturu,  řešení parteru, apod.)
Plocha pro navržené využití je graficky dokumentována v hlavním výkresu.
 
B.d) Návrh členění území obce na funkční plochy a podmínky jejich využití

 Platný územní plán stanovuje několik kategorií funkčních ploch a podmínky jejich využití výčtem určených, přípustných a nepřípustných činností. Pro jednotlivé městské čtvrtě a lokality jsou dále stanoveny závazné regulační podmínky. Tyto podmínky jsou také součástí obecně závazné vyhlášky č. 45/1996 v platném znění. Navržená změna spočívá v rozšíření lokality OV-1 Na Klíši. Ze zařazení do funkční plochy pro občanskou vybavenost (OV) s převahou přípustných a obvyklých činností, dějů a zařízení poskytujících služby netechnického zaměření, zejména sportu a rekreace (s indexem R) vyplývají podmínky jejího využití.
Závaznými regulačními podmínkami pro lokalitu OV-1 Na Klíši jsou: stabilizované území, areály – termální lázně, sportovní plochy, gymnázium a vysokoškolské koleje. Touto změnou se navrhuje úprava regulačních podmínek rozšířením předmětu možného funkčního využití o lyžařskou halu, dále se doplňuje stávající funkce plaveckého areálu. Vzhledem k  dotyku části území se zónou vnějšího havarijního plánu Spolku pro chemickou a hutní výrobu se využití  lokality dále doplňuje jako “zóna havarijního plánování”.

Změna navrhuje v příslušných lokalitách tyto obecné úpravy funkcí:
a) v rámci vnitřního města (A0): 
A0 OK-1 – Střížovický vrch: přeřazení části lokality (dosavadní funkce “otevřená krajina” – OK) k lokalitě A0 OV-1 – Na Klíši (funkce “občanská vybavenost” – OV)
A0 L-1 – Střížovický vrch: přeřazení části lokality (dosavadní funkce “les” – L) k lokalitě A0 OV-1 – Na Klíši (funkce “občanská vybavenost” – OV) 

b) v rámci vnějšího města (B1 - Předlice):   
B1 L-1 – Střížovický vrch: přeřazení části lokality (dosavadní funkce “les” – L) k lokalitě A0 OV-1 – Na Klíši (funkce “občanská vybavenost” – OV)

c) v rámci vnějšího města (B2 – Bukov, Všebořice):
B2 OK-1 – Střížovický vrch: přeřazení části lokality (dosavadní funkce “les” – L) k lokalitě A0 OV-1 – Na Klíši (funkce “občanská vybavenost” – OV)


 B.e)  Limity využití území včetně stanovených zátopových území

Pro řešené území se uplatňují následující limity:
Využití území:
způsob využití území vyplývající ze schválené ÚPD (ÚPNSÚ ÚL – schvál. 1996)
Ochrana lesa:
pásmo 50 m od kraje lesa
Ochrana technické infrastruktury – zásobování vodou
ochranné pásmo vodovodního řadu (1,5 m)
Ochrana technické infrastruktury – odvádění a čištění odpadních vod
ochranné pásmo kanalizační stoky (1,5 m)
Ochrana technické infrastruktury – zásobování elektrickou energií
ochranné pásmo nadzemního vedení 110 kV (20 m od krajního vodiče – pro vedení zříz. do 31. 12. 1994, 15 m od krajního vodiče – pro vedení zříz. po 1. 1. 1995)
ochranné pásmo nadzemního vedení 35 kV (10 m od krajního vodiče – pro vedení zříz. do 31. 12. 1994, 7 m od krajního vodiče – pro vedení zříz. po 1. 1. 1995)
ochranné pásmo trafostanice (7, resp. 2 m)
Ochrana technické infrastruktury – zásobování plynem
ochranné pásmo nízkotlakého plynovodu (1 m od potrubí na každou stranu)
Ochrana technické infrastruktury - telekomunikace
ochranné pásmo podzemního vedení telekomunikační sítě (šířkově 1,5 m na obě strany)
ochranné pásmo radiokomunikační stanice (kruhové OP, r = 500 m)

B.f) Přehled a charakteristika vybraných ploch zastavitelného území

Jediná plocha řešené změny územního plánu o výměře 6,85 ha se nachází na severozápadním okraji vnitřního města (A), v sousedství městských čtvrtí Předlice a Bukov, náležících k vnějšímu městu (B1, resp. B2). Vymezená plocha přestavuje maximální rozsah možné zástavby vč. terénních úprav, tzn. že skutečný rozsah bude menší. Jedná se o část jižního, resp. jihovýchodního svahu Střížovického vrchu (průměrný sklon terénu je cca 9O, v nejstrmějším úseku 22O). Navrženou plochu se navrhuje přiřadit k lokalitě A0 OV-1, do zastavitelného území, s využitím jako plocha občanské vybavenosti. Využitelnost této plochy je omezena /* pouze pro účely lyžařské haly, a to s ohledem k existenci konkretizovaného záměru (studie), na jehož základě se zpracovává tato změna ÚPn.
/* Pozn.: Znamená to, že pokud by nedošlo k výstavbě lyžařské haly, nebude plocha “automaticky” k dispozici pro jiný záměr, i když by splňoval požadavky pro plochy obč. vybavenosti.

B.g) Návrh koncepce dopravy, občanského a technického vybavení a nakládání s odpady

B.g.1.   Dopravní řešení
Předmět změny územního plánu nevyvolá nutnost úpravy koncepce dopravy. Parkovací plochy budou řešeny odpovídajícím způsobem na stabilizovaných plochách, jež nejsou předmětem řešení změny územního plánu.
Napojení: Nástup do areálu bude z lokality „OV-1 Na Klíši“. Vlastní řešení je předmětem dokumentace pro územní řízení a nezasahuje do měněné plochy. V zadání požadované doložení odpovídajícího napojení na komunikační síť města lze v této fázi dokumentovat pouze obecně. Změnou nebude dotčeno. Hlavní příjezd je navrhován z ulice Jateční, resp. Klíšské, tzn. vesměs přes průmyslové plochy mimo vilovou zástavbu Klíše. Napojovací bod areálu je určen severovýchodně od stávající sportovní haly.
Doprava v klidu: V zadání požadované doložení umístění potřebného počtu parkovacích míst v dané lokalitě je rovněž možné splnit jen obecně. Bude řešeno jako součást lokality „OV-1 Na Klíši“ v její stabilizované části, kde je situován hlavní vstup do sportovně rekreačního areálu a kde jsou pro to vhodné podmínky. Konkrétní návrh parkovišť je věcí technického a organizačního řešení.
Cyklistická doprava:  Dle podrobné studie „Cyklistické trasy na území města Ústí nad Labem, II. část – návrh řešení“ (zprac. Ing. Vladimír Budinský, V/2001), prochází řešeným územím navržená cyklistická trasa „N“, vedená po stávající nezpevněné komunikaci (v trase prodloužení ul. Střížovické). Tento ÚTP vychází z platné ÚPD města a v dané problematice ji zpodrobňuje (viz. OZV. č. 45/1996, čl. 45, odst. 2). V tomto smyslu je nutné považovat trasu za stabilizovanou. Křížení cyklotrasy s lyžařskou halou bude řešeno úpravou vedení příslušného úseku cyklotrasy po terénu v místě zahloubení lyžařské haly. Obdobně budou zachovány pěší cesty na Střížovický vrch (horní cesta odbočující ze serpentiny, spodní cesta ke studánce).
Ostatní druhy dopravy (železniční, letecká, vodní) nejsou změnou dotčeny.

B.g.2.   Občanské vybavení
U občanského vybavení nedojde touto změnou ÚPn k podstatným zásahům do celkové koncepce řešení. Dojde k rozšíření stávajících sportovních a rekreačních ploch severozápadním směrem od stávajícího areálu „Na Klíši“. Z hlediska funkčního členění v úrovni územního plánu bude lokalita „A0 OV-1 Na Klíši“ zvětšena o části sousedních lokalit „A0 OK-1 Střížovický vrch“, „A0 L-1 Střížovický vrch“, „B2 OK-1 Střížovický vrch“ a „B1 L-1 Střížovický vrch“.
Navržený sportovně rekreační areál Edenpark bude celoměstským, resp. nadregionálním zařízením se zaměřením na aktivní trávení volného času. Ke stávajícímu stadionu a plavecké hale se navrhuje vybudování kryté lyžařské sjezdovky a haly s tělocvičnami, sportovními obchody a dalším zázemím.
Tato navržená změna ÚPn by neměla mít zásadní vliv na ostatní funkční složky. Jediným podstatnějším dopadem bude vyvolaná úprava vymezení lokálního biokoridoru a biocentra (podrobněji viz  kapitola B.i) Návrh místního územního systému ekologické stability). Změna ÚPn vytváří předpoklady k nezhoršení stávajících podmínek. Potenciální obavy ze znehodnocení rekreační funkce Střížovického vrchu pro obyvatele (vycházkové cesty, každodenní rekreace, zimní běžkařské trasy, hry dětí apod.) vlivem výstavby lyžařské haly jsou eliminovány navrženou rehabilitací okolních přírodních neudržovaných ploch, zejména směrem k vilové zástavbě Klíše – např. vhodnými terénními úpravami spojenými s řešením parteru (úprava vedení cyklistické trasy a pěších cest, vyhlídková místa, lavičky a další městský mobiliář) a výsadbou nových dřevin.

B.g.3.   Vodní hospodářství
B.g.3.1. Zásobování pitnou vodou
V blízkosti řešeného území se nachází vodovodní přivaděč a stávající vodovodní síť. Změnou územního plánu nebude dotčena koncepce zásobování vodou. Sportovně rekreační areál bude napojen na stávající síť. Stanovují se tyto obecné podmínky napojení:
množství pitné vody pro navržený areál z veřejné sítě nesmí zhoršit úroveň zásobování vodou pro stávající odběratele,
pokud by stávající kapacita sítě těmto potřebám nevyhovovala, je nutné najít jiné řešení (např. rekonstrukce a posílení vodovodního řadu, zajištění  vlastního vodního zdroje pro areál apod.),
množství vody musí vyhovovat požadavkům na zajištění požární vody.
Konkrétní požadavky na zajištění dostatečného množství vody budou řešeny v rámci dokumentace pro územní řízení.
Pozn.: Změna ÚPn řeší pouze rozšíření zastavitelného území pro danou funkci. Přestože se připravuje konkrétní záměr, nepřísluší tomuto stupni ÚPD jít do výrazně větší podrobnosti, než je v existujícím ÚPn. Kromě toho jsou bilance předpokládaného nárůstu potřeby vody v této fázi obtížně definovatelné.
Ochranná pásma vodních zdrojů v řešeném území nejsou.

B.g.3.2. Odkanalizování
Řešená lokalita bude napojena na stávající splaškovou kanalizaci. Změnou územního plánu nebude dotčena koncepce odkanalizování. Likvidace odpadních vod (u veškerých investičních staveb) bude řešena v souladu se zákonem č. 254/2001 Sb., o vodách a souvisejícími předpisy (budou dodrženy ukazatele uvedené v přílohách 1, 2 a 3 nařízení vlády ČR č. 61/2003 Sb., resp. ukazatele Nařízení vlády, vydaného dle § 38, odst. 5 zákona č. 254/2001 Sb.).
Kanalizační síť města je většinou založena jako jednotná, odvádějící jak splaškové tak dešťové vody. V současné době tvoří balastní vody, povrchové vody z extravilánu a srážkové vody značný podíl z celkového množství odpadních vod. Z důvodu zmenšení zatížení městské kanalizace povrchovými vodami je navržena řada dílčích řešení dle těchto principů:
veškerá nově navrhovaná kanalizace bude řešena jako oddílná,
srážková voda ze zelených ploch zůstane na území a přirozeným způsobem bude zasakovat, srážková voda ze zpevněných ploch v areálech (příjezdové komunikace, parkoviště) bude svedena přes lapák ropných látek do dešťové kanalizace,srážková voda ze střech bude svedena přímo do dešťové kanalizace, na které může být v případě potřeby navržena retenční nádrž (dle požadavků provozovatele kanalizace), za účelem zpomalení odtoku do recipientu.
Uvedené principy řešení vytvoří předpoklady, aby změnou ÚPn nedocházelo k přetížení jednotné kanalizace a ke zhoršování odtokových poměrů v toku Labe.
Jinak platí obdobně totéž, jako v případě zásobování pitnou vodou. Konkrétní požadavky na zajištění likvidace odpadních vod budou řešeny v rámci dokumentace pro územní řízení.
 
B.g.4.   Zásobování elektrickou energií
Řešeným územím prochází vrchní volné vedení VVN 110 kV a VN 35 kV. Vrchní vedení VN 35 kV, resp. ochranné pásmo VN koliduje s umístěním navržené lyžařské haly. V předchozích etapách (přípravné práce, zadání změny ÚPn) byly možnosti řešení konzultovány se správcem vedení (SČE, a.s.). Výsledkem je předběžný souhlas  a doporučení přeložit jeden sloup směrem na západ a vybudovat dva nové sloupy na vrchním platu a tím „obejít“ na severu lyžařskou halu a tak spojit západní a východní větev přerušenou touto halou.
V rámci územního řízení bude požádáno o přeložení části trasy VN 35 kV.
Pro napojení lokality se počítá s připojením na stávající trafostanice (v areálu stávají plavecké haly) a s doplněním novými trafostanicemi, příp. s posílením výkonu stávajících, na základě posouzení konfigurace a výpočtu sítí NN. Umístění nových trafostanic VN/NN bude v rámci možností voleno co nejblíže k předpokládanému centru odběru a včetně tras vedení VN a NN bude upřesněno v době realizace v souladu se skutečnými požadavky na odběr el. energie v dané lokalitě.

B.g.5.   Zásobování plynem a teplem
Obě energetická média jsou v  dosažitelnosti, bude záležet na zvážení investora v konkrétním záměru a v následných správních řízeních. V případě potřeby je možné lokalitu napojit na NTL rozvod plynu z ul. Na Spálence a na stávající teplovod z ul. U Koupaliště.
Dále platí obdobně totéž, jako v případě vodního hospodářství (množství plynu, resp. tepla pro navržený areál z veřejné sítě nesmí zhoršit úroveň zásobování těmito médii pro stávající odběratele, v opačném případě bude nutné najít pro zásobování navrženého areálu jiné řešení v rámci dokumentace pro územní řízení). Potřebné množství plynu (tepla) nelze v současné době odhadnout a bude rovněž předmětem následné podrobnější dokumentace.

B.g.6.   Telekomunikace
Řešeným územím procházejí vzdušné RR trasy, které je nutno respektovat. V případě navrženého využití (a výstavby) v dané lokalitě nehrozí, že by došlo ke kolizi staveb s radioreléovými paprsky. Řešené území okrajově zasahuje do ochranného pásma vysílače na Střížovickém vrchu. Ani v tomto případě nebudou dotčeny zájmy Českých radiokomunikací.
Napříč územím prochází dálkový sdělovací kabel ve správě Českého Telecomu, a.s. Optický kabel je veden v ose Střížovické ulice, jejího pokračování serpentinami severozápadním směrem (Všebořice, Střížovice). Toto podzemní vedení telekomunikační sítě (PVTS) je ve střetu s navrženou lyžařskou halou. Ochranné pásmo PVTS činí ve smyslu § 92 zák. č. 151/2000 Sb. 1,5 m na obě strany od krajního vedení. V ochranném pásmu je mimo jiné zakázáno umisťovat stavby a vysazovat trvalé porosty. Bude zřejmě nutná překládka s přerušením. Technické řešení ochrany telekomunikační sítě, přeložka trasy a úpravy uložení kabelového vedení bude řešeno v rámci projektu.
Změnou ÚPn nevznikají žádné další zvláštní nároky na telekomunikační síť. Lokalita je v oblasti s možností napojení na jednotnou telefonní síť, konkrétní přípojky budou řešeny individuálně na základě požadavku na potřebný počet požadovaných linek.

B.g.7. Odpady
Nakládání s odpady v Ústí nad Labem vyhovuje platné právní úpravě a běžnému standardu v ČR - viz. OZV č. 82/2001 (v platném znění), která stanoví systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů včetně systému nakládání se stavebním odpadem na území města Ústí nad Labem. Minimální rozsah změny ÚPn nevyvolá žádné změny v koncepci odpadového hospodářství.


B.h)   Vymezení ploch přípustných pro dobývání ložisek nerostů a ploch pro jeho technické zajištění

 Z hlediska ochrany ložisek nerostných surovin a těžby nejsou v dotčeném území řešeném změnou ÚPn žádné zájmy (nenacházejí se zde výhradní ložiska nerostných surovin).

B.i)  Návrh místního územního systému ekologické stability 

 Místní ÚSES je stabilizován navrženým řešením dle územního plánu města.
Řešené území se nachází v terénně i vegetačně členitém prostoru se stabilizovaným umístěním lokálního biocentra a biokoridoru. Předmět řešení změny územního plánu vyžaduje nutnost úpravy vymezení prvků ÚSES, neboť jejich stávající vymezení bude narušeno zamýšlenou lyžařskou halou. Navržené úpravy spočívají v zachování funkčnosti systému, v pokud možno minimalizovaných změnách vedení biokoridoru a ve vhodném využití samotné stavby pro nové vedení LBK (zahloubený úsek haly umožní bezkolizní převedení LBK). Navržené úpravy byly podloženy předběžnými výsledky paralelně zpracovávaného biologického hodnocení (viz kap. B.b).
  Konkrétně jsou navrženy následující úpravy: LBC bude navrženou stavbou dotčeno v rozsahu 23 900 m2, což činí cca 39 % původního biocentra. Tato severovýchodní část LBC bude z biocentra vyčleněna a nahražena plošně stejným územím na opačné (západní) straně stávajícího LBC. Vizuálně se biocentrum jakoby posune západním směrem, přičemž jádro stávajícího LBC zůstane zachováno. Pozemky západně od stávajícho vymezení jsou pro danou úpravu vhodné, zejména z důvodu podobné kvality přírodního prostředí. Propojení biocenter lokálními biokoridory bude zachováno s tím, že LBK směřující z LBC východním směrem bude zčásti veden novou trasou, navrženou v blízkosti LBC poněkud jižněji, a to tak, aby řešení využilo částečné zahloubení budoucí lyžařské haly ve středním úseku a její zakrytí terénem. Navržené úpravy jsou patrné z grafické části změny ÚPn. Zpracovatel se domnívá, že navržené řešení úpravy LBC a LBK je optimální, neboť plošný rozsah a kvalita vymezených pozemků (dle fytocenologického hodnocení) zůstane stejná. Navíc bude zaručeno provázání území po obou stranách budoucí lyžařské haly nejen pro účely ÚSES.


B.j)   Vymezení ploch veřejně prospěšných staveb, asanací a asanačních úprav

Změnou ÚPn nedochází k žádným úpravám ve vymezení veřejně prospěšných staveb. Samostatná grafická příloha "návrhu veřejně prospěšných staveb" (jinak požadovaná dle přílohy č. 2 části II vyhlášky č. 135/01 Sb.) není proto zpracována.
Změna rovněž nevyvolá žádné požadavky na asanace a asanační úpravy.


 B.k)  Návrh řešení požadavků civilní ochrany

Z důvodu umístění řešeného území v dotyku se zónou vnějšího havarijního plánu Spolku pro chemickou a hutní výrobu, a.s. vyplývá z této skutečnosti nutnost respektování tohoto havarijního plánu.
Dále se vzhledem k uvažovanému záměru v lokalitě předpokládá zvýšená koncentrace obyvatelstva. Požadavky ochrany obyvatelstva v souladu s § 20 vyhlášky č. 380/2002 Sb. nebyly ze strany DOSS blíže specifikovány. /*
/* Pozn.: Do textové a grafické části územního plánu obce se návrh ploch pro požadované potřeby zapracuje na základě stanoviska dotčeného orgánu uplatněného k návrhu zadání územního plánu obce, a to v rozsahu předaných podkladů.

Řešená oblast se nenachází v záplavovém území.
Změnou územního plánu nebudou dotčeny zájmy obrany státu.
Žádné další požadavky nebyly ze strany DOSS uplatněny (a rovněž podklady k nim nebyly předány).

 

B.l)   Vyhodnocení předpokládaných důsledků navrhovaného řešení na životní prostředí, na zemědělský půdní fond a na pozemky určené k plnění funkcí lesa podle zvláštních předpisů

B.l.1. Vyhodnocení předpokládaných důsledků navrhovaného řešení na životní prostředí

Vzhledem k tomu, že se jedná o změnu územního plánu (řešící pouze rozšíření zastavitelného území pro danou funkci), nelze odpovědně stanovit bližší podmínky nebo požadavky. Tyto konkrétní požadavky budou nárokovány a doloženy až ve fázi dokumentace pro územní řízení. Je nutné dodržení příslušných hygienických limitů. V rámci územního, stavebního a případných jiných správních řízení bude nutné doložit, že vlivem stavby a následného provozu nedojde ke znečišťování ovzduší, podzemních a povrchových vod, dále že budou splněny požadované maximální přípustné hodnoty hlukového zatížení a vibrací a zohledněny nároky na dopravní zátěže vyvolané stavbou. Vzhledem k tomu, že v době zpracování změny ÚPN nejsou dostatečně známy všechny potřebné vstupní údaje (není znám přesný charakter činností, které by měly v areálu probíhat – např. potřeba tepla, chladu apod.), je nezbytné trvat na tom, aby v následujících fázích předprojektové a projektové přípravy stavby byly všechny výše uvedené vlivy odpovědně posouzeny a doloženy.
Pozn.: Hodnocení vlivu stavby na krajinný ráz a podrobné biologické hodnocení, zahrnující celé vegetační období, bude požadováno odborem životního prostředí MmÚ v rámci procesu EIA, jako podklad k územnímu a stavebnímu řízení.
Požadované zhodnocení vlivu navrhované zástavby na provoz stávajícího rekreačního areálu vychází ze skutečnosti, že celý záměr souvisí s celkovou obnovou a dostavbou stávajícího areálu.

B.l.1.1. Ovzduší
V souvislosti se zabezpečením zájmů ochrany ovzduší budou respektovány požadavky na ochranu ovzduší k zabezpečení jeho odpovídající kvality v souladu s emisními limity, emisním stropem a programy snižování emisí znečišťujících látek.
Předmět změny územního plánu nevyvolá zvýšení emisí znečisťujících látek.

B.l.1.2. Povrchové a podzemní vody
V zájmovém území se nenachází žádný vodní tok, ani nezasahuje ochranné pásmo vodních zdrojů. Dále se zde nenachází žádná místa, která by byla lázeňskými místy, ani se v něm nenachází žádné zdroje minerálních vod, které by byly prohlášeny za přírodní léčivé zdroje anebo za zdroje přírodních minerálních vod ve smyslu zákona č. 164/2001 Sb., (lázeňský zákon). V dalších stupních výstavby bude postupováno tak, aby nebyly narušeny hydrologické a odtokové poměry v území.

B.l.1.3. Hluk
 Změna územního plánu, resp. navržené záměry v lokalitě nebudou zdrojem nadměrného hluku ve smyslu hygienických limitů stanovených předpisem o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací (Nařízení vlády č. 502/2000 Sb.).


B.l.2.  Vyhodnocení předpokládaných důsledků navrhovaného řešení na zemědělský půdní fond a na pozemky určené k plnění funkcí lesa podle zvláštních předpisů 

 viz samostatná “Zemědělská příloha” (příloha č. 1 elaborátu návrhu Změny ÚPn)


 B.m) Návrh lhůt aktualizace
Po schválení se tato změna ÚPn stane nedílnou součástí platného územního plánu města. Lhůty aktualizace (speciálně pro předmět změny) se nenavrhují. Případná aktualizace bude vycházet z konkrétních potřeb pořizovatele.


C    ZÁVAZNÁ ČÁST ZMĚNY ÚZEMNÍHO  PLÁNU

 Vymezení závazné části změny ÚPn je zpracováno formou návrhu obecně závazné vyhlášky (kterou se mění OZV č. 45/1996 – O závazných částech územního plánu statutárního města Ústí nad Labem):
 Oddíl první (vnitřní město), článek 52 (závazné regulační podmínky), odst. (1) se doplňuje takto: Území vnitřního města se rozšiřuje v západní části o plochu navazující na lokalitu OV-1 Na Klíši, ke které se přičleňuje - dle vymezení v grafické části změny ÚPn.
 Oddíl první (vnitřní město), článek 52 (závazné regulační podmínky), odst. (6), za bod h) se vkládá nový bod i): Realizace místní úpravy vymezení lokálního biokoridoru a lokálního biocentra v prostoru Střížovického vrchu vyvolaná rozšířením zastavitelného území pro občanské vybavení v lokalitě OV-1 Na Klíši.
 Oddíl první (vnitřní město), článek 53 (závazné regulační podmínky pro lokality vnitřního města), odst. (1), bod p) se doplňuje, takže celý bod p) zní takto: „OV-1 Na Klíši“; stabilizované území, areály - termální lázně, aquapark, sportovní plochy, gymnázium a vysokoškolské koleje, lyžařská hala (ve svahu Střížovického vrchu). Lokalita je v dotyku se zónou havarijního plánování.


(Původní text závazné části  - nebude použit:)
Změnou nedochází k podstatným úpravám v závazné části územního plánu.

Urbanistická koncepce: Zůstává beze změn, dochází jen ke zvětšení plochy občanské vybavenosti rozšířením stávajícího sportovně rekreačního areálu.
Využití ploch a jejich uspořádání: Změna ÚPn navrhuje na rozhraní tzv. vnitřního města (A0 – Klíše) a vnějšího města (B1 – Předlice a B2 – Bukov, Všebořice) rozšíření plochy obč. vybavenosti pro sport a rekreaci v lokalitě OV-1 „Na Klíši“ přičleněním částí ploch sousedních lokalit A0 OK-1, A0 L-1, B1 L-1 a B2 OK-1 „Střížovický vrch“.
Vymezení zastavitelného území: Změna navrhuje úpravu hranice zastavitelného území v souvislosti s rozšířením lokality OV1. Hranice současně zastavěného území obce (SZÚO) a navržená hranice zastavitelného území jsou zakresleny v grafické části změny.
Omezení změn v užívání staveb: Netýká se.
Zásady uspořádání dopravního vybavení: V oblasti dopravy je navržena jediná drobná úprava vedení cyklistické stezky a pěších cest ve směru Klíše – Střížovický vrch.
Zásady uspořádání občanského vybavení: V oblasti občanského vybavení nedochází k podstatným zásahům do celkové koncepce. Navržené zvětšení ploch OV je určeno lyžařskou halu, která se stane součástí sportovně rekreačního areálu se zaměřením na aktivní trávení volného času (ostatní části areálu jsou vesměs ve stabilizovaném území umožňujícím dostavbu areálu).
Zásady uspořádání technického vybavení: V oblasti technického vybavení nedochází ke koncepčním změnám. Předmět řešení změny vyvolá nutnost přeložení části trasy vrchního vedení VN 35 kV a překládku podzemního vedení telekomunikační sítě (optického kabelu).
Vymezení územního systému ekologické stability: Změnou územního plánu je navržena místní úprava vymezení prvků ÚSES: lokálního biocentra č. 155 „Nad Předlicemi“ a lokálního biokoridoru č. 628 „Nad Předlicemi“.
Limity využití území: Zůstávají v platnosti původní limity platného územního plánu. Změnou dochází k drobné úpravě způsobu využití území řešeného změnou (rozšíření lokality OV1 pro sport a rekreaci), k úpravě vymezení prvků ÚSES (LBC 155, LBK 628), k dílčím úpravám vedení VN 35 kV a optického kabelu. Závazné regulační podmínky pro lokalitu „OV1 - Na Klíši” se ve výčtu areálů doplňují o plochu pro sjezdovku a zónu havarijního plánování.
Plochy přípustné pro těžbu nerostů: Netýká se
Vymezení ploch pro veřejně prospěšné stavby a pro provedení asanací nebo asanačních úprav: Nedochází k doplnění ani ke změnám veřejně prospěšných staveb ani k asanacím a asanačním úpravám.