Škola v pobělohorské době splynula se školou farní a byla zcela
pod vlivem církve. Jejího rektora, kantora a školní pomocníky
doporučovala císařskému rychtáři, ne už městské radě, nadále pražská
univerzita, tedy v podstatě jezuité. Ti ve svých špičkách sice
představovali dobovou intelektuální elitu, to však již zcela neplatilo
v 18. století a obecně už vůbec ne na místní úrovni. Žáci i učitelé
povinně účinkovali při církevních slavnostech, kantor býval zároveň
regenschorim a varhaníkem, starší žáci stálými členy kůru. To
mělo za následek rozvoj hudebnosti, také ústecký rektor Pieschl
složil roku 1713 oratorium, s ostatními předměty, zejména například
matematikou, to však bylo horší a nedostatky často vykazovali
i učitelé. Dobová zbožnost vedla ke zvýšení odkazů církvi, v jejichž
rámci byla podporována i škola. Tak roku 1683 bylo možno dokonce
zvýšit plat kostelníka a učitele. Učitel byl v té době pouze jeden,
což při počtu obyvatel a malé docházce patrně stačilo, a dostával
plat 1 zl. 25,5 kr. týdně. Samozřejmě to na obživu nestačilo,
a tak nezbývalo než hledat jiné cesty - vybírat školné od žáků,
účinkovat při slavnostech a podobně. Pakliže někdo z ústeckých
žáků chtěl pokračovat ve studiích, nezbylo mu než přejít na jezuitské
gymnasium do Litoměřic a pak eventuelně na univerzitu do Prahy.
Jiné možnosti neexistovaly.
K reformám ve školství došlo až za vlády Marie Terezie v letech
1740-1780. V Ústí bylo potřeba začít se změnami i v ryze praktické
rovině, neboť školní budova z roku 1574 v kostelním dvoře již
byla víceméně na spadnutí. V roce 1753 vyvrcholily stížnosti a
v témže roce byla dohodnuta novostavba, avšak patrně nebyla započata,
neboť i nadále pokračují informace rektora Pieschla o tom, že
děti v důsledku zimy v budově nenavštěvují školu, popřípadě že
jsou děti vzdělávány u dominikánů či jinde. Škola byla nakonec
dostavěna roku 1758 v nepříliš valné kvalitě, jak dosvědčují dobové
prameny. Sloužila jako škola do roku 1853, pak ještě jako část
špitálu do roku 1894. O čtyři roky později byla zbourána.
Školské reformy obsahovaly základní změnu, a to povinnou školní
docházku a návaznost jednotlivých stupňů škol. Marie Terezie vyhlásila
nový školní řád pro elementární školy 5. prosince 1774, jeho autorem
byl záhaňský opat Jan Ignác Felbiger, v Čechách jej prosazoval
kaplický děkan Ferdinand Kindermann (1740-1801), vrchní zemský
dozorce, od roku 1777 rytíř ze Schulsteinu, od roku 1790, biskup
litoměřický. Základní školy měly být trojího druhu: triviální, hlavní a normální. Triviální
škola měla být všude tam, kde byla fara nebo alespoň filiální
kostel. Trvala tři roky. V každém krajském městě a při větších
klášterech byla hlavní škola, také trojtřídní. Dále existovala
škola normální, se čtyřmi třídami, jež připravovala žáky pro gymnasia,
učitelství a občanská povolání. Povinná školní docházka byla šestiletá,
od 6 do 12 let. V letním období se však dětem od 9 do 12 let mohly
poskytovat úlevy. Naopak, mládež do 20 let směla navštěvovat opakovací
hodiny, jež se konaly vždy v neděli po bohoslužbě. Na docházku
se mělo přísně dohlížet, učebnice byly předepsány státem a dozorcem
nad triviální školou byl místní farář, nad hlavní školou vikář
nebo děkan.
K udržování škol byl vytvořen z jmění mezi tím zrušeného jezuitského
řádu studijní fond, z něhož i učitelé dostávali státní příspěvek.
Na oplátku už si nesměli přivydělávat různými jarmarečními způsoby
a mělo jim být vytvořeno jisté společenské postavení.
Ústí mělo jen triviální školu, hlavní škola byla v Litoměřicích
a Bohosudově. Učilo se zde kromě náboženství tzv. trivium - číst,
psát a počítat. Od roku 1790 se žáci v poslední třídě dovídali
rovněž něco o hospodářství a průmyslu. Vyučovacím jazykem byla
němčina. V této době mělo do školy chodit asi 128 dětí, docházela
však sotva polovina, ředitel P. Andreas Richter to roku 1800 zdůvodňoval
zcela otevřeně špatnou hmotnou situací rodičů, zejména v této
době ještě horší v důsledku války s Francií. Takže děti musely
jednak místo školy pracovat, a pak často také neměly na školné,
jakkoli toto bylo nízké a nepodléhalo inflaci. Bylo odstupňováno
podle majetnosti rodičů na 1, 11/2 a 2 krejcary týdně. Platilo
se přímo učiteli a 35 procent ústeckých dětí bylo od školného
osvobozeno.
P. Andreas Richter byl až do roku 1807 ředitelem školy, opravdovým
učitelem však byl první učitel Franz Josef Pietsch. Do města přišel
roku 1780, kolem 1790 se stal prvním učitelem a učil až do roku
1822, kdy 6. května zemřel. Zastával osvícenské myšlenky, ve stopách
Kindermannových zavedl průmyslovou nauku a ruční práce, pěstoval
bource morušového a stal se svým způsobem iniciátorem textilního
průmyslu ve městě. Školním pomocníkem byl asi od roku 1790 Johann
Maresch, jenž se však výhodně oženil a roku 1799 byl zvolen ústeckým
starostou. Druhým učitelem se stal po otevření druhé školní třídy
Franz Brunhofer, po Mareschově odchodu se stal regenschorim. Učil
do roku 1839, kdy mu bylo 71 let.
K ústeckému farnímu a školnímu obvodu patřily i Klíše, Stříbrníky,
Vaňov, Kramoly, Novosedlice a Střekov. V roce 1790 tu bylo cekem
133 školou povinných dětí. Vyučování v těchto vesnicích obstarávali
čtyři pomocníci, jež byli podřízeni prvnímu učiteli.
Prameny
Archiv města Ústí nad Labem, fond Archiv města Ústí nad Labem
1325-1945, Listiny, inv. č. 59, 61, 62, 63, 64, 67. Knihy, inv.
č. 266-416, 458-460. Registratura, inv. č. 961-970, 975, 978,
979, 985-987, 991, 997-1001, 1004, 1005, 1015-1017, 1026, 1028-1055.
Fond Písemná pozůstalost Antona Danta (1786) 1803-1808, inv. č.
39, 40.
Literatura
P. Bělina, Česká města v 18. století a osvícenské reformy,
Studie ČSAV 20/1985. E. Čáňová, Rekatolizace severních Čech, in:
Sborník příspěvků k době poddanského povstání roku 1680 v severních
Čechách, s. 9-42. L. Dušek, Obyvatelstvo města Ústí nad Labem
do konce 18. století, Ústí n. L. 1974. P. Jančárek, Úvodní text,
in: Bitva u Přestanova a Chlumce 1813, výběrová bibliografie 1988,
s. 3-15. K. Kaiserová, Čarování na Mariánské skále, in: Dialog
4/90, s. 15. K. Král, Kostel sv. Voršily na Novém Městě v Praze
vzorem pro kostel sv. Vojtěcha v Ústí n. Labem, in: Umění 16,
1968, s. 97. P. Macek, K činnosti Octavia Broggia v Ústí nad Labem,
in: Historický sborník II, Z minulosti Ústecka, OVM v Ústí n.
L., s. 33n. Velice přehledné, pramenně podložené jsou příspěvky
I. Martinovského v Ústeckých přehledech - cykly Kapitoly z dějin
města z roku 1977, Nové kapitoly z dějin města z roku 1980 (použity
byly zejména příspěvky k dějinám správy, školství a soudnictví),
Zdravotnictví a hygiena v ústecké minulosti z roku 1981. A. Marian,
Aussig im Jahre 1725, Ústí n. L. 1925. Týž, Die kaiserlichen Richter
in Aussig 1622-1783, Prager Mitteilungen 34, 1895. F. Sonnewend,
Geschichte der königlichen Freistadt Aussig, 1855. M. Šroněk,
cyklus Umělci, umění a památky Ústecka, in: Ústecké přehledy 1982.
F. J. Umlauft, Geschichte der deutschen Stadt Aussig, Bayreuth
1960, s.139-262. V. Vlnas, Jan Nepomucký, česká legenda, Praha
1993. O. Votoček, K počátkům baroka v severních Čechách, in: Sborník
příspěvků k době poddanského povstání roku 1680 v severních Čechách,
s. 140-162. F. Wichtrei, Aussiger Leute und Aussiger Leben 1725,
Jahrbuch und Kalender für Aussig, 1925, s. 40-97. Týž, Ein Schiffsunfall
auf der Elbe 1732, in: Jahrbuch und Kalender für Aussig, 1925,
s. 58.