Díla českých autorů v německém nastudování byla v ústeckém městském
divadle pravidelnou součástí programu. V letech 1925 až 1938 bylo
provedeno celkem 47 představení českých národních oper skladatelů
Dvořáka, Janáčka, Smetany a Weinbergera. Nejčastěji se pochopitelně
hrála v německém nastudování Smetanova "Prodaná nevěsta".
Na německou premiéru "Její pastorkyně" v únoru 1927
pozval Huttig Leoše Janáčka do Ústí, který se ale zdvořile omluvil
pro nachlazení a nedostatek času. Janáčkův dopis byl otištěn v
novinovém článku Aussiger Tagblattu. Rovněž došlo k pokusu získat
české dirigenty. Ústecký divadelní orchestr dirigoval např. Vítězslav
Čelanský, zakladatel České filharmonie.
České divadlo se v širší míře začalo v Ústí nad Labem uplatňovat
až po první světové válce. Ústecká česká menšina se domohla pořádání
českých divadelních představení v městském divadle. Jako první
české divadelní představení se hrál 18. května 1919 Tylův "Dráteník".
O dva roky později v Ústí vystupovala známá pražská subreta Mařenka
Zieglerová. Zpočátku se projevovaly určité problémy s účinkováním
českých souborů, pozitivní úlohu sehrály v té době osvětové soubory
vojenských útvarů. Tak například v roce 1923 vojenský soubor z
Litoměřic sehrál v ústeckém divadle "Prodanou nevěstu".
V r. 1924 zde vystupovala rovněž opera jihočeského národního divadla.
S možností využívaní ústeckého divadla pro česká představení byly
spojeny určité komplikace. Německé vedení divadla se snažilo český
program přesunovat do letních měsíců mimo hlavní sezónu. Jinak
bylo pravidlem pořádat česká představení o státních svátcích.
V roce 1924 na návrh komunisty F. Šrámka bylo při jednáních městského
zastupitelstva dosaženo s vedením divadla dohody o tom, že bude
pořádáno celkem 30 českých představení za sezónu, přičemž pět
představení se uskuteční o sobotách odpoledne v době mezi 15.
zářím až 15. březnem a tato představení budou vyhrazena pro dělníky.
Dělnická představení zprostředkovávala vzdělávací organizace Proletkult,
jejímž předsedou byl právě F. Šrámek.
Kromě Proletkultu zajišťovaly česká představení hostující profesionální
soubory a rovněž místní ochotnické divadelní spolky Havlíček a
Jirásek, které vznikly na počátku 20. let. Příležitostná česká
představení v divadle pořádaly i další korporace (církev československá,
místní školní výbor aj.). V ochotnických představeních často hostovali
zejména pražští profesionální herci, např. v r 1927 v Ústí hrála
Olga Scheinpflugová, Marie Hübnerová, Zdeněk Štěpánek, Václav
Vydra, Bedřich Karen, Jaroslav Vojta, Vlasta Burian a další. Téhož
roku do Ústí poprvé zavítalo i pražské Národní divadlo, ale hlavně
sem, podobně jako do ostatních měst s českou menšinou, pravidelně
zajíždělo Olomoucké divadlo vedené ředitelem Drašerem. Např. v
r. 1929 uvedli olomoučtí v Ústí opery Smetanovy, Dvořákovy, Pucciniho,
Leoncavallovy, Mascagniho, Verdiho a Beethovena, olomoucká činohra
zde hrála hry Langrovy a jiných autorů.
Ústecké ochotnické spolky byly velmi početné, např. Jirásek měl
v r. 1931 celkem 107 členů, z toho 52 herců. Ústečtí ochotníci
pořádali často zájezdy do jiných měst, ale také do zahraničí.
Např. Jirásek hostoval v r. 1931 v Drážďanech. K význačným akcím
ústeckých ochotníků patřilo uvedení Čapkovy "Bílé nemoci"
spolkem Jirásek v r. 1937. Představení bylo zcela vyprodáno. Soubor
Havlíček uvedl ve spolupráci s šéfem německé opery Franzem Allersem
inscenaci Vrchlického a Fibichova melodramu "Námluvy Pelopovy".
Tehdejší německé sociálně demokratické noviny srovnávaly výkon
ústeckých ochotníků s profesionály. Allers spolupracoval v r.
1938 i na uvedení Shakespearovy komedie "Jak se vám líbí"
na níž se podílely oba ochotnické spolky. V témže roce Havlíček
uvedl veselohru Jaroslava Žáka "Škola základ života".
Určitým dramatickým epilogem ústeckých předválečných českých představení
byla inscenace "Matky" provedená olomouckou činohrou
v r. 1938.
Sledujeme-li vývoj ústecké hudební kultury v letech 1918-1938
z národnostního hlediska, zcela převládá značná tolerance obou
národností.