V roce 1946 byl v divadle zřízen provozní balet, aby pod vedením
choreografa P. Smolíka působil v tanečních výstupech oper a operet.
Soubor existoval do roku 1949. V rámci reorganizace divadla byl
nakonec rozpuštěn.
Historie samostatného baletního souboru v ústeckém divadle se
datuje od roku 1950. Prvním šéfem baletu byla jmenována choreografka
L. Hrdinová, do té doby profesorka pražské konzervatoře. Angažovala
do Ústí celý ročník tanečního oddělení. Mezi angažovanými byla
i Hana Machová, pozdější šéfka baletu, a dlouholetá přední sólistka
baletu Jaroslava Mládková. O rok později nastoupila sólistka Radmila
Salamanczuková, která také věnovala ústeckému baletu celý svůj
umělecký život. První samostatnou inscenací baletu byl Špalíček
B. Martinů. 25. červen 1950 byl dnem jeho premiéry. Baletní soubor
se zapojil tanečními výstupy do operního repertoáru a nastudoval
své další baletní inscenace Gluckova Dona Juana, Chačaturjanovu
Maškarádu, Korsakovovo Španělské capriccio, Délibesovu Coppelii
a další.
L. Hrdinová byla pro ústecký balet neocenitelná. Vychovala řadu
schopných tanečních umělců a položila pevné základy pro další
úspěšnou existenci souboru. Teprve poté, v roce 1953, se vrátila
k pedagogické práci na pražské konzervatoři. Téhož roku, po odchodu
L. Hrdinové, se vedoucím baletu stal choreograf Josef Judl. Jeho
první inscenací bylo Čajkovského Labutí jezero. V další dramaturgii
se orientoval také na světoznámé tituly: Korsakovovu Šeherezádu
a Asafjevovu Bachčisarajskou fontánu. Inscenoval také baletní
tituly ze současné české literatury - Vostřákovu Sněhurku a Kalašovy
Zásnuby s překážkami, které uvádí 15. listopadu 1957 v československé
premiéře.
K význačným tanečníkům Judlovy éry patřili Hilda Grubiciová, Taťána
Hernychová, Květa Nosková, Eva Křížová, Radmila Salamanczuková,
Václav Štadler a Miroslav Dvořák. V roce 1955 nastupila skvělá
sólistka ústeckého baletu Margit Novotná. Koncem sezóny 1957-1958
odešel K. Judl do důchodu.
Na Judlovo místo nastoupil v roce 1958 choreograf Pavel Šmok.
Zahájil jako šéf baletu sice krátkou, ale pro ústecký balet velmi
významnou éru. Jako první inscenaci nastudoval P. Šmok Dvořákovy
Valčíky, Novákovu Svatební košili a Schumannův Karneval. Následoval
Karajevův balet Sedm krasavic, který měl 29. března 1959 svou
československou premiéru. K dalším počinům ústeckého baletu patřil
rovněž Burghauserův Sluha dvou pánů. Nejúspěšnější ústeckou inscenací
se stala bezesporu Brunsova Nová odyssea. P. Šmokem angažoval
vynikajícího sólistu Zdeňka Kozlíka, který se stal partnerem Margit
Novotné. Oba umělci se v následujích letech svými nezapomenutelnými
výkony trvale zapsali do historie ústeckého divadla. V roce 1960
P. Šmok odešel do Ostravy.
V první polovině sezóny 1960-1961 řídil baletní soubor hostující
choreograf Luboš Ogoun a se zdejším souborem nastudoval inscenaci
Milhaudova Vola na střeše. V roce 1960 byl jmenován do čela baletu
baletní pedagog a choreograf Robert Braun. Svou éru zahájil nastudováním
Prokofjevova Kamenného kvítku. Následovaly inscenace Čajkovského
Šípkové Růženky, Vackova Větru ve vlasech, Dvořákových Slovanských
tanců, Čajkovského Labutího jezera, Vackovy Poslení pampelišky,
ale i Nedbalova baletu Z pohádky do pohádky, Adamovy Giselle a
Fallovy Čarodějné lásky. R. Braun angažoval také sólisty Jaroslavu
Pelcovou a Zdeňka Weidenthalera. Ti po léta patřili k oporám baletního
souboru a svými výkony rozdávali ústeckým divákům krásu baletu
a hluboce se vryli do jejich povědomí. Robert Braun v roce 1966
odešel do Rakouska.
Po R. Braunovi v roce 1967 převzal balet choreograf Gustav Voborník.
Hned po nástupu nastudoval Vostřákovu Viktorku a Fallův Třírohý
klobouk. Jeho další inscenací byla Křížkova Balada o námořníku
a svou dvouletou éru na ústeckých prknech uzavřel premiérou Asafjevovy
Bachčisarajské fontány. Psal se rok 1969 a do funkce šéfa baletu
se vrátil Robert Braun. Vzápětí inscenoval Nedbalova Hloupého
Honzu. Po něm Chačaturjanovu Gajane. Po dobu dlouhé nemoci R.
Brauna ve funkci šéfa baletu zastupoval Z. Weidenthaler, který
zároveň nastudovával jako choreograf taneční výstupy do inscenovaných
oper. V roce 1973 odešel R. Braun do důchodu. Vedením baletu byl
nadále pověřen Z. Weidenthaler. V Ústí hostoval šéf olomouckého
baletu Josef Škoda. Nastudoval premiéry Vostřákovy Sněhurky a
Prokofjevova Kamenného kvítku.
V roce 1974 převzal vedení baletu Viktor Malcev. Nastoupil do
funkce baletního mistra. Se souborem spolupracovali hostující
choreografové. Burghauserova Sluhu dvou pánů nastudoval Jiří Blažek.
Nedbalův balet Jak Honza ke štěstí přišel, Vasilenkovu Mirandolinu
a Nyklovy Zásnuby na vinici Emerich Gabzdyl. Petrovovo Stvoření
světa nastudoval Jiří Blažek a Pauerova Ferdu Mravence divákům
představila ve svém nastudování Hana Machová. Ta byla v roce 1977
jmenována do funkce šéfky baletu. H. Machová svou éru začala skvělým
dramaturgickým počinem - inscenací Bizet-Ščedrinovy Carmen a Šostakovičovy
Dámy a chuligána v choreografii hostujícího Františka Pokorného.
H. Machová doplnila baletní soubor, nastoupili noví sólisté Petra
Tolašová, Blanka Honsová, Dagmar Veselinovičová, Viola Skalová,
Pavla Zaoralová, Hubert Kindl, Jiří Novák, Boris Zaoral, Erik
Farkaš a Jaroslav Melichar. K nejvýznamnějším inscenacím éry H.
Machové patřila Heroldova Marná opatrnost, Beethovenův Prometheus
a Bukového Hirošima, obě v její choreografii. Martinů Špalíček
byl realizován v choreografii hostující Libuše Hynkové. Matějkův
balet O loupežníku Rumcajsovi a světovou premiéru Klinkové Kaliakry
diváci zhlédli opět v choreografii H. Machové. Československá
premiéra Molčanova Macbetha se uskutečnila v choreografii hostujícího
Jiřího Blažka.
V roce 1987 byla zahájena rekonstrukce divadelní budovy. Baletní
soubor začal hrát v Domě kultury. První premiérou baletu v novém
prostředí je Pugniho Esmeralda v choreografii H. Machové a J.
Blažka. V roce 1988 odchází H. Machová do důchodu. Na její místo
nastoupil v roce 1989 choreograf Jiří Blažek. Jeho první inscenací
se stala Vostřákova Sněhurka a Martinů Špalíček v choreografii
hostující Libuše Hynkové. J. Blažek angažoval vynikající lotyšskou
umělkyni, baletní pedagožku, Elitu Erkinu a doplnil sólistický
ansámbl o výborné tanečníky ze SNS Jelenu Kinkeris, Roberta Kinkeris
a Alexe Zingfelda. Vzápětí Blažek nastudoval Prokofjevova Romea
a Julii. Následovala Pocta Amadeovi v choreografii hostujícího
Petra Velety. Dalším počinem byla premiéra Domu Bernardy Alby
v choreografii Roberta Baloga a Gershwinovy Rhapsody In Blue v
choreografii Markéty Záděrkové. V roce 1991 J. Blažek odešel do
důchodu.
Po jeho odchodu byla administrativním vedením baletu pověřena
sólistka Blanka Honsová a uměleckým vedením Elita Erkina. Ze SNS
přišli do Ústí další dva vynikající umělci: tanečníci Aische Rachimova
a Viktor Fedorčenko. V choreografii E. Erkiny a hostující L. Hynkové
inscenovali soubor Baletní koncert. Jeho premiéra se setkala s
mimořádným ohlasem.
V roce 1992 byla Blanka Honsová jmenována šéfkou baletu a Elita
Erkina choreografkou a dramaturgem baletu.