Od konce 6.tisíciletí před naším letopočtem se na úrodných sprašových
půdách podél řek a potoků začaly objevovat vesnice prvních zemědělců
z mladší doby kamenné - neolitu, kdy se hlavní základnou pro získávání
obživy stává primitivní zemědělská výroba. Zpravidla se jednalo
o několik velkých domů postavených z kůlů se stěnami opletenými
proutím a omazanými hlínou.V jejich těsném sousedství byla políčka
obdělávaná jednoduchými dřevěnými motykami a rycími holemi. Nedokonalým
obděláváním se však půda brzo vyčerpala, výnosy klesaly a pole
zarůstala plevelem. Proto si neolitičtí zemědělci po několika
letech v jejich blízkosti zřídili nová pole. Často to však znamenalo
přemístit celou osadu. Vzdálenost při stěhování nebyla veliká
a dosti často se osada vracela po čase na staré místo. Zemědělský
způsob života vyžadoval rovněž nové pracovní nástroje. Ke zpracovávání
dřeva sloužily broušené kamenné sekery, sekeromlaty s provrtaným
násadním otvorem, klíny i malé ploché motyčky. Původní technika
zpracovávání kamene štípáním, jak ji známe z předchozích loveckých
společností se využívala i nyní k výrobě drobné pazourkové industrie.
Zhotovovaly se tak nožíky, pilky nebo vrtáčky, drobné čepelky
byly vkládány do dřevěných násad a tvořily složené nástroje jako
srpy pro sklizeň obilovin. Nálezy závaží ke stavům a přesleny
dokládají pak od tohoto období i textilní výrobu.
Důležitou složkou materiální kultury pravěkých společností se
od neolitu stala keramika. Proměny jejích tvarů a výzdoby jsou
rozhodujícím znakem pro odlišení jednotlivých pravěkých společností.
Keramické zlomky jsou také nejtypičtějším archeologickým materiálem,
který je pro určení jednotlivých pravěkých kultur nezbytný. Neolitičtí
lidé žili zřejmě v kolektivu spřízněném po mateřské linii. Primitivní
zemědělská výroba, která tvořila základní složku jejich hospodářství,
byla závislá hlavně na ženské práci, což přispělo ke zvýšení společenského
postavení ženy. Na naše území přišli zemědělští kolonisté z Karpatské
kotliny a přinesli si sebou i svou materiální kulturu. Jejich
keramika byla zdobena rytými liniemi spirál, volutami a pásky,
podle této výzdoby byla tato první zemědělská společnost nazvána
kulturou lineární. Z ní se pak v průběhu 5.tisíciletí př.n.l.
vyvíjí kultura vypíchaná, která zdobí svou keramiku pásy vpichů.
Doklady neolitického osídlení jsou na Ústecku dosti početné. Jedná
se však převážně o staré a torzovitě zachované nálezy, většinou
bez nálezových okolností. Mnohdy jde jen o písemné zmínky o nálezech.
Při různých stavbách se od 2. poloviny 19. století nacházely četné
zlomky keramiky a kamenné nástroje. První nálezy pocházejí z let
1877 - 1878 kdy byly při výstavbě Spolku pro chemickou a hutní
výrobu odkryty sídlištní objekty kultury lineární i vypíchané.
Písemné zprávy z roku 1888 mluví o odkrytí neolitického pohřebiště
na úpatí Ovčího vrchu. Další neolitické sídliště bylo údajně narušeno
také při výstavbě výtopny v prostoru dnešního západního nádraží.
Roku 1992 bylo neolitické osídlení zachyceno při záchranném archeologickém
výzkumu v ulici Hradiště, v prostoru dnešní Národní banky. Poslední
nález pak byl zjištěn roku 1994 na staveništi budovy na rohu Mírového
náměstí a Bílinské ulice. Četné sídlištní nálezy pocházejí i z
cihelen na Bukově a na Klíši. Při výstavbě domů v dnešní Slavíčkově
ulici bylo rovněž narušeno neolitické sídliště. Také při stavbě
pivovaru v Krásném Březně a sklárny v Předlicích byly zachyceny
neolitické nálezy. Osídlení z této doby pak pokračovalo dál podél
Bíliny do Trmic a po Zalužanském potoku do Hrbovic. Neolitické
osídlení bylo zjištěno i na střekovské straně při výstavbě nového
sídliště a při úpravách vinice pod střekovských hradem.
Další skupinu nálezů tvoří kamenné nástroje nacházené při bagrování
koryta Labe nebo na jeho březích podél celého toku až do Německa.
Byly registrovány i v lokalitách, kde neolitické osídlení dosud
zachyceno nebylo. Tyto nálezy mohou představovat jednak ztracené
předměty nebo obětiny a dokládají, že řeka byla již od neolitu
důležitou dopravní tepnou, která zprostředkovávala kontakt mezi
dnešní severočeskou a sasskou oblastí. Tuto skutečnost potvrzují
i výzdobné prvky lineární keramiky, které jsou shodné se sasskými,
ale naprosto neznámé ve středních Čechách.
Do následující pozdní doby kamenné spadají jednotlivé nálezy kamenných
seker z obou břehů Labe. V průběhu tohoto období dochází k větším
etnickým přesunům evropského obyvatelstva. Od konce neolitu do
staršího eneolitu (zhruba do roku 3 500 př. n. l.) zasahuje z
Německa do severních Čech kultura jordanovská. Její dosud jediný
výskyt na Ústecku odkryl v roce 1990 archeologický výzkum na pravém
břehu Bíliny, za zahradnictvím na Žižkově ulici u Trmic. Tehdy
byl objeven sídlištní objekt s velkou kupolovitou pecí na vypalování
keramiky.
Typickým rysem eneolitu byla zvýšená produkce chovu dobytka a
jeho postupné využívání k zápřahu do primitivního oradla. Ve srovnání
s neolitickým kopaničářským způsobem obdělávání půdy to znamená
pokrok. S tím souvisí i změna vůdčího postavení ve společnosti,
které postupně začíná zaujímat muž - chovatel dobytka, oráč a
ochránce společného majetku. Matriarchátní rodový systém je pozvolna
nahrazován patriarchální velkorodinou. Charakter materiální kultury
setrvává na stejné úrovni, jen vypracování kamenných sekeromlatů
a sekerek je dokonalejší. Časté ohrazení sídlišť souvisí zřejmě
s rozšířeným chovem dobytka.
Ve starším eneolitickém období je pro značnou část Evropy dominujícím
prvkem kultura nálevkovitých pohárů, jejíž nositelé k nám přišli
ze sousedního Německa v období 3 500 - 3 000 let př. n. l. Ve
zdejším regionu je však zastoupena poměrně řídce. Zachovala se
jen část nálezů ze sídliště, které bylo v letech 1904 -1906 zničeno
těžbou hlíny v Hartmannově cihelně na Klíši.O pobytu jejích představitelů
pak vypovídají ojedinělé nálezy kamenných nástrojů ze Střekova,
Krásného Března a z Ústí n. L. Další sídliště této kultury bylo
odkryto až při již zmiňovaném archeologickém výzkumu roku 1990
u Trmic. Zde bylo nalezeno šest sídlištních objektů a část žlabu
se stopami kůlových jam, který byl pozůstatkem jednoduché palisády
z původního ohrazení osady. Velký počet zvířecích kostí nalezených
na sídlišti svědčí o intenzivním chovu dobytka. Ten bylo nutno
chránit a tak bylo po obvodu osady vybudováno palisádové ohrazení.
Pobyt lidí z kulturních celků středního eneolitu není zatím v
Ústí n.Labem a jeho okolí doložen. Situace se mění teprve ke konci
eneolitu, kdy do této oblasti přicházejí nová etnika. Ze severozápadního
Německa sem proniká kolem roku 2 300 př. n. l. lid se šňůrovou
keramikou. O něco později, v době, kdy oblast severozápadních
Čech již byla doménou šňůrové kultury, sem z východoalpské oblasti
zasahuje druhý významný kulturní celek - lid se zvoncovými poháry.
Jeho průnik na Ústecko byl jen ojedinělý a krátkodobý a je doložen
pouze nálezem dvou kostrových hrobů z Předlic. V našem regionu
se početněji vyskytují nálezy kultury se šňůrovou keramikou. Stejně
jako v jiných oblastech je známa především z pohřebišť, její sídliště
se ani u nás dosud nepodařilo zachytit. Jednotlivé kostrové hroby
z jejího mladšího stupně byly nalezeny na Střekově, v Ústí a hlavně
v povodí Bíliny od Předlic až po Trmice. Za zámeckým parkem, na
pravém břehu Bíliny se zde podařilo odkrýt celé větší pohřebiště
ze starší fáze šňůrové kultury. Nejprve byly roku 1982 nalezeny
první dva hroby a další část pohřebiště byla zjištěna roku 1987.
Tehdy bylo prozkoumáno dalších 15 hrobů, uspořádaných do dvou
řad. Toto pohřebiště je svým charakterem a rozlohou ve střední
Evropě ojedinělé. Jednotlivé hroby byly od sebe vzdáleny 10-30
m, což svědčí o faktu, že nad nimi byla původně nasypaná mohyla.
Ve výbavě mužských hrobů se nalezly kamenné sekery, sekeromlaty
, brousky nebo pazourkové nožíky a v několika případech keramický
pohár. Ženské hroby obsahovaly hlavně keramiku, pazourkové nožíky
a v jednom případě náhrdelník vyrobený z přívěsků vyřezávaných
z kosti a imitujících zvířecí zuby. V celém tomto nálezovém fondu
se projevuje vztah k německému šňůrovému okruhu.Další složku nálezů
z období šňůrové kultury tvoří jednotlivé nálezy kamenných nástrojů.
Jde hlavně o sekeromlaty, které jsou roztroušeny po celém ústeckém
regionu. Nelze vyloučit, že některé tyto nástroje pocházely původně
z hrobů, které nebyly pro absenci kosterních pozůstatků identifikovány.
Ve spojení s dalšími kulturními podněty z pokročilejšího jihovýchodu
Evropy se obě tyto kultury podílejí na vývoji únětické kultury
doby bronzové.