"Slušíť Čechům spomínati,
že jim dal pán bůh u Oustí
vítězství nad nepřátely,
když pro svou víru boj vedly"
Píseň o bitvě u Ústí, 16.stol.
"Nepřátelské šiky dorážejí a mečem kosí každého,
kdo se jim dostane do cesty. Hynou krutou smrtí zdatní mužové,
jsou pobíjeni chlapci i nevinné dívky, jsou vražděni slabí ctihodní
starci i silní kvetoucí jinoši. Chvěje se všechna půda, země se
všude rdí temnou krví. I nebe naříká nad surově prolitou krví.
Střechy domů napadne Vulkanus, přeskakují plameny na proslulé
chrámy. Dravý oheň zuří ve vysokých věžích. Řítí se vysoké hradby,
zhrouceny leží v žalostné suti, a z celého nešťastného
Ústí až od země valí se dým."
Jan Augustin Tichtenbaum, 1614
Dvojí odezva známé bitvy Na Běhání - oslavná slova velmi rozšířené
kališnické písně i antickými autory inspirované patetické verše
(v překladu A. Valeše) mnohem mladšího katolicky smýšlejícího
ústeckého měšťana, nás zavedla do jedné z nejvzrušenějších dob
v českých dějinách. Její předehru právem spatřujeme již v době
panování Václava IV., kdy se královská moc rozplynula v domácích
i říšských rozbrojích. Trvající nepokoje mimo jiné zatěžovaly
královskou pokladnu a nutily krále k nejrůznějším zástavám a prodejům.
Jak jsme již slyšeli, tento negativní trend královského hospodaření
se dotkl i Ústí n. L., jehož důchody i město samotné byly opakovaně
zastavovány. Důsledkem ekonomického oslabení města byla patrně
i jeho malá politická aktivita v následujících letech.
Po vypuknutí husitské revoluce a po smrti krále Václava IV. zůstalo
Ústí n. L. na straně katolické. Na rozdíl od Litoměřic (husitskými
od r. 1421), Loun či Žatce. Pro Zikmunda mělo město pochopitelně
svou důležitost - podobně jako Most - jednak jako pohraniční pevnost,
jednak jako strategický prostor vzhledem k sousednímu Míšeňsku.
Zikmund hledal ve Wettinech spojence, oni zase příležitost k proniknutí
do Čech. Chvíle pro takový plán byla příhodná.
V Ústí n. L. se na počátku roku 1421 Zikmund sešel s Vilémem ml.
Míšeňským, aby zde zpečetili dohodu o válečné pomoci ze strany
markraběte, který však měl být za všechny ztráty a výdaje řádně
odškodněn. Následovala další úmluva se všemi Wettiny, kteří za
zástavu českých držav ve Vogtlandu slíbili králi pomoc při znovudobývání
Karlštejna a v případě, že by byla obležena severočeská města
Most, Kadaň a Ústí n. L. Ještě konkrétnější podoby dostalo spojenectví
v roce 1423, kdy král Zikmund zastavil Ústí n. L. spolu s Mostem
míšeňskému markraběti a čerstvému kurfiřtovi saskému, Fridrichu
Míšeňskému, za pomoc v boji proti husitům. Do sasské zástavy se
dostalo i sousední Blansko, pod wettinskou kontrolou byl též Střekov
a sympatizovali s nimi i někteří okolní šlechtici, včetně Vartemberků.
Obranyschopnost Ústí n. L. byla posílena sasskou posádkou.
Takto vzniklé protihusitské centrum v severozápadních Čechách
zlikvidovala až spojená husitská vojska ve slavné bitvě Na Běhání
v červnu 1426. Co vše jí předcházelo.
Prvé operace zahájil Jakoubek ze Stříbra již koncem roku 1425,
kdy se objevil před Mostem. K obsazení města sice nedošlo, ale
tažení bílinského hejtmana dostatečně postrašilo nejen zdejší
posádku, ale i Ústí n. L. Lužický pán Dětřich Pack a Kašpar z
Rechenberka, ústečtí hejtmané, se horlivě dožadovali posil v Sasku.
Tam se hlavní iniciátorkou výpravy do Čech stala Kateřina Míšeňská,
manželka vévody Fridricha, který mezitím v Norimberku vyzýval
k protihusitskému tažení a tím zároveň i k záchraně wettinských
držav v Čechách. Pomoc se očekávala i od říšských měst - v případě
Ústí především od Lipska.
Jakoubek z Vřesovic také nezahálel. Do poloviny dubna 1426 stihl
shromáždit vojsko z Lounska a Žatecka v Bílině a k vojenskému
tažení se začaly chystat i ostatní husitské svazy. Z východních
Čech se přesunul Jan Roháč z Dubé, tehdy velitel táborsko-sirotčí
posádky a zaútočil na Benešov nad Ploučnicí. O zničení města a
hrůzách, které ho provázely, psal okamžitě do Lipska jakýsi Václav,
který byl posádkou v Ústí n. L. List byl pochopitelně motivován strachem z předpokládaného přepadu města. Nebyly to obavy liché. V květnu patrně proběhla jednání husitských velitelů na dvou místech v Mladé Boleslavi a ve Starém Bydžově. Jejich vojska pak ve dvou proudech postupovala k České Lípě, kterou ovládli 19. května. Část pražanů včetně Zikmunda Korybutoviče snad směřovala přímo k Litoměřicím. Vojsko hradišťsko-táborské,
k němuž patřil i Prokop Holý, operovalo někde kolem Teplic a je
možné, že předstíralo přípravy na pochod k další sasské enklávě,
k Mostu. Stále se jednalo o roztříštěnou, těžko postižitelnou
frontu, o jejímž postupu a akcích máme navíc jen kusé zprávy,
z nichž mnohé vznikly až o desítky let později. A totéž platí
i o samotné bitvě Na Běhání.
Operace proti sasské moci v severozápadních Čechách byla zahájena
společným útokem na Ústí n. L., pravděpodobně 6. června. Město však náporu odolalo a bojiště se během několika
dní přesunulo do okolí města. V Míšeňsku Kateřina zoufale sháněla
posily. Se značnou námahou se jí nakonce podařilo shromáždit ve
Freibergu početné vojsko, které povbuzeno výzvou markraběnky k
chrabrosti v boji se 11. června vydalo v několika proudech přes
Krušné hory do Čech. Přešlo přes Krušné hory do Čech, aby vzápětí
svou "udatnost" prokázalo vypleněním Teplic. Sen nejvyššího
velitele Bosa z Fictumu o rychlém přepadu nepřítele se však rozplynul.
Husité měli dost času k přípravě na střetnutí. Namáhavým pochodem
zmožené vojsko se utábořilo poblíž Chabařovic. Byla sobota, 15.
června 1426.
Dle líčení mladších verzí Starých letopisů českých se Češi chtěli
se Sasy dohodnout na podmínkách případného zajetí a zároveň se
chtěli vyhnout bitvě v neděli, která by se jako sváteční den měla
světit. V obou případech narazili na neporozumění. Husitské vojsko
obsadilo mírně vyvýšenou planinu zvanou Běhání a ohradilo se dvojitou
vozovou hradbou. Jednotlivé oddíly se řídily rozkazy vlastních
velících hejtmanů, kteří se snad těsně před bitvou dohodli na
společném veliteli, jímž se patrně stal Prokop Holý. V počtu vojsk
se prameny neshodují, pochopitelně záleží na tom, z jaké pozice
a kdy byl záznam pořízen.
Němci zaútočili pěšáky - proti běžné praxi, kdy byla na prvém
místě nasazována jízda. Vedro i poměrně značná vzdálenost od saského
ležení k pozicím husitů patrně hned na začátku míšeňské oddíly
oslabila. Po soustředěné palbě českého vojska nastal mezi nepřáteli
zmatek, který vyústil v bezhlavý útěk. Za prchajícími vojáky se
hnali husité, kteří opustili vozovou hradbu a posléze i husitská
jízda, která utíkající křižáky obklíčila. Nastalo krveprolití,
jemuž padla za oběť větší část míšeňského vojska, zatímco na straně
husitů byly ztráty minimální (uvádí se pouze 19 bojovníků). Snad
právě proto, aby omluvil zběsilost husitů, uvedl letopisec vzpomenutou
nabídku ohledně ušetření zajatců, aby teď nechal Sasy trpce, ale
pozdě litovat nemístné povýšenosti, která je stála v mnoha případech
život. Jiné, starší prameny totiž brání zajatců zcela nepopírají.
Při pátrání po skutečném průběhu bitvy se nemůže opřít ani o píseň
citovanou v záhlaví, která vznikla též mnohem později. Nepochybně
však došlo k velkému krveprolití, které autor tzv. Křižovnického
rukopisu, jedné z redakcí Starých letopisů z poč. 16. stol., líčí
oblíbeným obrazem zkázy: " A ten potok, kterýž skrze Ústie
teče, veškeren hustě od velikého zmordování lidí i koní krvavý
bieše."
Po bitvě Na Běhání se husité obrátili znovu k Ústí n. L., kterého
se záhy zmocnil Jakoubek z Vřesovic a dovršil tak akci započatou
již v předešlém roce. Saská posádka utekla a s ní město, které
připadlo Jakoubkovi, patrně opustila i část obyvatelstva.
Písemné prameny hovoří o téměř úplném zpustošení města, což dosvědčuje
i dosavadní archeologický výzkum. Devastace zástavby vedla dokonce
k nové parcelaci, podpořené snad i nově přišlým, nepůvodním obyvatelstvem.
Tehdy také byly rozšířeny poničené hradby, které zahrnuly i někdejší
hradiště a kostel sv. Vojtěcha. Zdá se, že relativně brzy byly obnoveny i bohoslužby
v kostele P. Marie (farář Jindřich z Varnsdorfu) a obsazována
byla i místa oltářníků. Patrně i nadále žilo v Ústí n. L. více
katolíků, kteří jistě uvítali návrat města pod pravomoc krále.
Zikmund Lucemburský se konečně v r. 1436 chopil české koruny.
Již 18. ledna 1437 pak městu Ústí n. L. potvrdil všechna privilegia
a práva, získaná od předchozích českých králů. A již v polovině
příštího roku byl vyhotoven soupis úroků, včetně jmen dárců, příslušejících
k farnímu kostelu P. Marie. A jen o čtyři roky později byl datován
dar Václava Dremmela kostelu P. Marie i sv. Vojtěcha. Začíná se
psát nová kapitola v českých dějinách, v níž půjde o naplnění
výsledků husitské revoluce vtělených do tzv. basilejských kompaktát,
stejně jako o prosazení nového mocenského modelu, vycházejícího
z politických ambic právě se zformované stavovské obce. Nejen
král, ale i příslušníci stavu panského, rytířského a městského
se cítili být zodpovědni za chod království a vůči králi hájili
svá práva.