Řeřicha otevřel trolejbusovou trať

Řeřicha otevřel trolejbusovou trať
9.12.2007
Na ústecký Střekov jezdí od neděle 9. prosince trolejbusy.

    Městská doprava tak bude v tomto třináctitisícovém ústeckém obvodě méně zatěžovat životní prostředí, než jak tomu bylo dosud.

   Trolejbusová trať na Střekov si vyžádala 216 mil. korun (včetně DPH). Šlo o jednu z největších investičních akcí svého druhu v České republice za posledních několik let. Trať byla postavena ve smluvním termínu za rok a pět měsíců. Výstavba, kterou provedla společnost Viamont DSP, začala loni 12. června.

   Délka střekovské trolejbusové trati je 5 km. V obou směrech se nachází 17 zastávek, z toho je jedna společná (na konečné v ul. Karla IV.). Trať obsahuje 291 ks stožárů a tři měnírny. Nataženo bylo 21 km trolejového vedení.

   „O této stavbě město uvažovalo už v 80. letech minulého století. Posun však nastal až v roce 1997, kdy bylo vydáno drážním úřadem první stavební povolení. Trať je především příspěvkem zdravému životnímu prostředí, protože je trolejbusová doprava ekologičtější než autobusová. V nynější komplikované dopravní situaci v Ústí nad Labem je to dvojnásobně užitečné,“ říká primátor města Jan Kubata.

   S výstavbou trolejbusové trati bylo podle náměstka primátora Jana Řeřichy nutné zkoordinovat ještě několik dalších staveb. „Byl to průjezd železničním uzlem Českých drah, oprava estakády nad Mariánským mostem, rekonstrukce kanalizace a vodovodu v ulici Karla IV. a rekonstrukce komunikace, včetně výstavby nového kruhového objezdu ve stejné ulici,“ doplňuje Řeřicha.

   Největší komplikace celé stavby nastaly při osazování stožárů na estakádě nad Mariánským mostem. Pod estakádou bylo totiž nutné zajistit výluky dráhy ČD. V ulici Národního odboje zase došlo ke změně zakládání stožárů, kdy zhotovitel narazil na základové konstrukce bývalé zástavby a základy stožárů proto musela vrtat speciální souprava.

   Nasazením trolejbusů na Střekov dojde k úspoře nákladů z hlediska spotřeby energií (el. energie – nafta) ve výši téměř 1,7 mil. korun ročně.

   Trolejbus č. 60 bude z centra města jezdit přes starý silniční most kolem soudu. Na kruhovém objezdu u Setuzy odbočí doleva a najede na viadukt spojující Mariánský most a Kamenný vrch. Odtud sjede na Novosedlické náměstí, Šafaříkovo náměstí a skončí u kruhové křižovatky ulic Karla IV. a Ke Hradu. Podrobné změny v městské dopravě na Střekov najdete na www.dpmul.cz.

   Samostatnou investiční akcí města Ústí nad Labem byla navazující výstavba kruhového objezdu v ulici Karla IV. a komplexní rekonstrukce vozovky, chodníku a veřejného osvětlení. Součástí akce byla i rekonstrukce stávajících  a nových přechodů pro chodce a oprava čtyř zastávek MHD. Všechny stávající i nové přechody pro chodce přes ulici Karla IV. a jeden přechod přes Žukovovu ulici jsou vybaveny samostatným osvětlením přechodů.

     V průběhu realizace stavby bylo nutné zvýšit ochranu krytí stávajících inženýrských sítí a jejich provozního zabezpečení. Při odkrytí stávajících konstrukcí se zjistilo, že původní skladba podkladu

  komunikace, včetně zhutnění, je nedostatečná a bylo nutné tento podklad odtěžit a provést ho tak, aby vyhovoval z hlediska únosnosti provozu trolejbusové trati. Z tohoto důvodu vzniklo navýšení ceny o téměř 1,5 mil. Kč. Celková cena stavby rekonstrukce komunikace Karla IV., která probíhala od začátku května do konce října, si vyžádala 23,5 mil. Kč, včetně DPH.

 

    Náměstek primátora Jan Řeřicha nahodil společně s řidičem DP Petrem

    Konášem sběrač trolejbusu na trolejové vedení střekovské trati. Zahájil

    tím její provoz.

 

 

    Pásku nové trati slavnostně přestřihli náměstek primátora Jan Řeřicha,

    ředitel DP Pavel Havránek a Ondřej Novák ze společnosti Viamont.

 

     Trolejbus dorazil na konečnou v ulici Karla IV. krátce před půl jedenáctou.